En undersøgelse blandt 500 kontoransatte i Storbritannien afslører en række pinlige episoder, hvor de kontoransatte har sendt e-mails til forkerte modtagere. Det giver røde ører og misforståelser, men kan også have alvorligere konsekvenser.
Undersøgelsen er udformet af rekrutteringsfirmaet Pertemps, skriver den norske internetavis Aftenposten.no.
Blandt de pinlige episoder kan nævnes følgende eksempler:
• En sælger skulle sende firmaets præsentationsvideo som vedhæftet fil til 80 potentielle kunder, men kom i stedet til at sende et videoklip med to kaniner i parringsakten.
• En ung kvinde skrev en intim e-mail til kæresten, men sendte den til bossen.
• En mand videresendte en e-mail, som gjorde grin med firmaets øverste leder. Mailen blev sendt direkte til hovedpersonen i stedet for til en ven.
• En uheldig jobansøger pralede med at have løjet i sit CV, og sendte e-mailen til personalechefen i den virksomhed, hvor han netop havde søgt arbejde.
Undersøgelsen påviser endvidere, at der ofte kopieres forkerte modtagere ind i diverse e-maillister.
Tim Jones fra Pertemps råder folk til at udøve større forsigtighed ved forsendelse af e-mails.
»Der er ingen tvivl om, at e-mail har gjort kommunikationen enklere og hurtigere, men uforsigtighed kan gøre e-mails til enhver kontoransats værste mareridt,« siger Tim Jones til nyhedsbureauet PA.
Han påpeger, at der er stor risiko for at havne i pinlige situationer eller at ødelægge sig rygte, så det betaler sig at tænke sig om en ekstra gang, inden man trykker på »send«.