Danmark er det nordiske land, hvor de lokale pc-mærker har størst andel ifølge analysefirmaet IT Researchs seneste opgørelse. Leverandører som Inter-Data og Amitech er stærke på det danske marked, og de var i 2002 samtidig Nordens to største lokale mærker foran svenske Network.
Det danske pc-marked stod dog nærmest stille sidste år. Ifølge IT Research steg styksalget i 2002 med 1 procent til 650.585 enheder. Med i billedet hører imidlertid, at der har været stor forskel på de forskellige pc-segmenter og -markeder.
Bærbare pc'er gik frem med 10 procent til 176.310 enheder trukket frem af især konsumentmarkedet, hvor kraftige prisfald skabte en vækst på hele 23 procent.
Inden for stationære pc'er gik konsumentmarkedet også frem. Stigningen var på 8 procent til 148.440 computere.
Hjemme-pc-salget fik ikke luft under vingerne i 2002. Ifølge IT Research blev der solgt blot 13.240 hjemme-pc'er sidste år. Det kan sammenlignes med Sverige, der med en særdeles attraktiv hjemme-pc-ordning øgede salget med 74 procent til 324.500 enheder, hvilket er 2451 procent højere end herhjemme!
Det danske erhverssalg havde det ikke godt sidste år. Blandt andet gik server-styksalget tilbage med 8 procent.
HP tabte markedsandele, men er fortsat den største leverandør samlet set på det danske marked fulgt af IBM, Dell og Fujitsu Siemens. Størst fremgang havde Inter-Data, men også Acer og Dell havde kraftig fremgang.
Yderligere viser IT Researchs opgørelse, at AMD nu har den største andel af processormarkedet i Danmark.
Hele det nordiske marked gik 2 procent frem til 2,747 millioner enheder. Men uden den attraktive svenske hjemme-pc-ordning havde der været tale om en tilbagegang. Ordningen var stærkt medvirkende til en samlet vækst på 8,5 procent for det svenske marked.