Læs også:
Derfor vil HP af med Microsoft og satse på nyt OS
Derfor gider HP ikke bygge pc'er længere.
Hewlett-Packard planlægger at trække sig ud af pc-markedet, hvor selskabet ellers i mange år har været blandt verdens absolut største.
Selskabets bestyrelse har netop godkendt en undersøgelse af 'strategiske alternativer" til selskabets PSG-division (Personal Systems Group), der rummer pc-forretningen.
"HP vil overveje en lang række muligheder - heriblandt en fuld eller delvis udskillelse af PSG fra HP via etablering af et separat selskab eller en anden transaktion," lyder det i en meddelelse.
Køber software-selskab
Samtidig køber selskabet det britiske software-selskab Autonomy for 57 milliarder kroner, ligesom selskabet lukker ned for styresystemet WebOS og dermed trækker sig helt ud af konkurrencen med Apple i tablet-markedet.
Ifølge HP-topchef Leo Apotheker skal Hewlett-Packard fremover vokse inden for software - et område, der imidlertid i forrige kvartal kun stod for 2,4 procent af selskabets samlede omsætning.
Selv om HP har klaret sig langt bedre end andre selskabet på pc-markedet, er indtjenings-marginerne under voldsomt pres og langt lavere end indtjeningen på software og services.
Vi lever i mobil-apparaternes tid, og her er det især Apple og Google, der stormer frem, mens HP har haft svært ved at vinde fodfæste.
Til gengæld går det støt fremad for HP's erhvervsafdeling - både inden for hardware og software.
Hidtil har HP fastholdt, at pc-forretningen har gavnet den samlede HP-forretning, fordi det har gjort HP i stand til at tilbyde en samlet produktvifte til erhvervskunderne.
Men selskabet kerne har aldrig været konsum-markedet, siger Michael Cusumano, professor på MIT.
"HP's DNA har aldrig været at være producent af konsum-produkter, og det er netop det, som computeren er blevet til. Det er helt sikkert ikke der, at hverken innovationen eller fremdriften i forretningen er i dag. HP kan genopfinde sig selv," siger han til Bloomberg.
HP's beslutning afspejler på mange måder det store skift, der for tiden pågår blandt de store amerikanske teknologiselskaber.
IBM solgte i 2005 sin pc-forretning til Lenovo, mens Dell ligeledes i fuld skala er begyndt at fokusere på at blive service-provider - og ikke pc-leverandør.
Det kan du læse mere om her.
Læs også: