Den igangværende konflikt hos it-kæmpen CSC giver en trykket stemning blandt de tilbageværende medarbejdere, fortæller flere tillidsfolk.
Blandt andre Vibeke Højrup, der er tillidsrepræsentant for akademikerne og næstformand i bestyrelsen for Akademikerklubben hos CSC.
"Det er ikke spor sjovt. Det er en meget trykket stemning. Vi synes faktisk, at det er meget alvorligt," siger hun.
Hun bakkes op af Kim Dehn Jørgensen, der som tillidsrepræsentant for de Prosa-organiserede medarbejdere hos CSC også har konstateret den trykkende stemning.
"Ja, det er der bestemt. Man kan jo godt mærke, at der foregår noget," siger Kim Dehn Jørgensen.
Koster meget energi
Ifølge Vibeke Hørup bruger de tilbageværende ansatte i det konfliktramte it-firma mange mentale ressourcer på konflikten.
Hun fortæller, at de tilbageværende ansatte er omhyggelige med at lade være med at løbe stærkere, fordi der eksempelvis mangler et lockoutet Prosa-medlem i en gruppe på tre personer, der normalt arbejder sammen om et system.
"Hvis den ene er lockoutet, så er der en tredjedel af arbejdet, der ikke kan udføres," forklarer hun.
De tilbageværende to CSC-medarbejdere, som mangler en lockoutet kollega, må således godt udføre deres normale arbejde, men kun i samme tempo som de har gjort det tidligere.
"Det er ikke spor morsomt. Det påvirker os i dagligdagen. Vi passer meget på alle sammen," siger hun.
Stort behov for svar
Kim Dehn Jørgensen fortæller, at konflikten i hverdagen betyder, at der bliver talt meget kollegerne imellem. Når han går rundt i virksomheden, bliver han af kolleger ofte spurgt om, hvordan det går med konflikten.
"Og når jeg så stopper op for at tale med en, som har spurgt, så kommer der hurtigt flere til, som vil høre det sidste nye, selvom vi prøver at skrive ud og informere," siger han.
Dermed opstår der i det daglige mange spørgsmål og behov for information, som Kim Dehn Jørgensen bruger en del tid på.
Dels kan det handle om spørgsmål til udmeldinger fra ledelsen på intranettet eller i medierne, eller det kan være mere praktiske ting.
"Og så er der den sidste type spørgsmål, der handler om konfliktramt arbejde: Altså hvad vi må eller ikke må, og hvad vi skal eller ikke skal," fortæller Kim Dehn Jørgensen.
Læs mere om konflikten mellem CSC og Prosa her.
Mellemledere ballancerer på knivsæg
Vibeke Højrup fortæller, at hun faktisk er positivt overrasket over mellemledernes måde at håndtere konflikten på. Hendes indtryk er, at mellemlederne tager eventuelle frustrationer med til højere ledere i stedet for at lade det gå ud over de ansatte.
"Mit indtryk er, at mellemlederne virkelig forsøger at balancere på en knivsæg. De prøver virkelig at overholde reglerne," siger hun.
Hun fortæller, at de tilbageværende ansatte under konflikten til tider har været i tvivl om, hvorvidt de risikerede at udføre strejkeramt arbejde.
"Men så tager de en snak med deres mellemleder. Og så siger mellemlederen konstaterende: Nå, så må vi prøve noget andet," siger Vibeke Højrup.
Ingen eksempler på tvang
Kim Dehn Jørgensen er enig med Vibeke Højrup i, at mellemlederne i høj grad formår at balancere i forhold til eventuelt konfliktramt arbejde, selvom de muligvis bliver presset oppefra.
"Jeg har ingen eksempler på, at folk er blevet pålagt at udføre konfliktramt arbejde," siger Kim Dehn Jørgensen.
Han fortæller dog, at han ikke har på fornemmelsen, at mellemlederen er særlig godt informeret om, hvad der foregår i konflikten set fra de ansattes side.
"Når vi taler med mellemlederen, kan vi se, at de ikke kender vores version af historien," siger Kim Dehn Jørgensen.
Lockoutede kolleger giver forsinkelse
Samtidig betyder fraværet af de 120 lockoutede kolleger hos CSC, at de tilbageværende medarbejdere er længere tid om arbejdet, end de ellers ville være, melder tillidsrepræsentanterne.
"Der er ting, som tager længere tid. Og der er interne ting, som ikke kan foretages, fordi der mangler nogle mennesker," siger Vibeke Højrup og fortsætter:
"De 120 mennesker har ikke siddet på deres hænder. Det er ikke muligt at tage så mange mennesker ud, uden at det går ud over arbejdsindsatsten. Det gør det sværere at være tilfreds med resultatet af sit arbejde," siger hun.
De Prosa-organiseredes tillidsrepræsentant, Kim Dehn Jørgensen, har også noteret sig, at tingene tager længere tid.
"Det gør det helt klart, og vi kan også se, at der er nogle ting og sager, der ikke bliver løst. Jeg kan frygte, at kunderne ligeså stille kan mærke konflikten," siger Kim Dehn Jørgensen.
Stemningen har været bedre
Hos CSC's ledelse medgiver administrerende direktør Carsten Lind over for Computerworld, at stemningen har været bedre. Men han kan ikke genkende tillidsmændenes billede af, at tingene er langsommere færdige.
"Jeg er ligesom mine medarbejdere ked af, at vi er endt i en konflikt, så stemningen har været bedre, om end det har været nødvendigt at tage beslutningen om en lockout. Vi har et detaljeret beredskab og migreringsplaner, så vi kan håndtere en eskalering af arbejdskonflikten og en længerevarende konfliktsituation," siger Carsten Lind.