Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. september 2007.
Efter en overvældende succes
i USA er Apples nyeste kreation, iPhone, på vej mod Europa. Spørgsmålet er, om Apple kan holde trit med konkurrenter som Nokia, der konstant sprøjter mobiltelefoner ud
på markedet.
Få mobiltelefoner har som iPhone været omgivet af så meget hysteri.
Fra det øjeblik, Apples über-boss Steve Jobs annoncerede iPhone, har verden ikke været den samme. I hvert fald ikke den del af universet, hvor det handler om mobiltelefoni.
Blogs, fjernsyn og andre medier kogte over i en rus over det kommende vidunder.
Alt imens kunne de eksklusive få, som Googles topchef Eric Schmidt, flashe deres iPhone i Europa - vel at mærke før den overhovedet blev solgt i USA. Men han sidder jo også i bestyrelsen for Apple.
Mens de almindelige forbrugere i USA måtte stille sig i kø foran butikkerne for at få fingrene i det lille stykke elektronik, må europæiske aficionadoer vente.
Og det gør de stadig. Venter.
For intet slår jo en Apple. Vel?
Men bliver iPhone blot et enkelt skud fra Apple, før Steve Jobs og kompagni må give fortabt?
Apple præsterede at sælge 300.000 eksemplarer af den nye mobiltelefon i USA de første to dage, den var til salg, men omverdenen har stadig til gode at se, om succesen er lige så langtidsholdbar som iPod'en. For dette nye marked er fundamentalt anderledes end markedet for smarte
designercomputere.
Steve Jobs har sendt Apple ud i et marked med konkurrenter som Samsung, Sony Ericsson, Motorola og ikke mindst Nokia. Et univers, hvor producenter sender hele kollektioner af mobiltelefoner ud til forbrugerne med jævne mellemrum.
I skrivende stund har finske Nokia 11 nye mobiltelefoner på vej ud på det danske marked. Og de nye modeller skal lægges oven i de 63 andre, som forbrugerne allerede kan købe her i landet. Kan Apple matche dette tempo?
Et defensivt træk
Set udefra kommer Apple fra en ganske anden verden med en fortid som producent af computere. Her og nu kan købelystne erhverve sig fem forskellige bærbare computere fra Apple. Og der går som regel et par år, før der kommer nydesignede modeller.
På trods af al den hysteri særligt i USA men også i Europa, kan man argumentere for, at iPhone først og fremmest er et defensivt træk fra Steve Jobs. Nemlig for at forsvare hans guldkalv, musikafspilleren iPod.
Lang tid inden iPhone var annonceret, eksisterede der allerede et væld af mobiltelefoner, der kunne afspille musik i mp3 og andre formater. Og nok kom Nokias software ikke engang i nærheden af iTunes i brugervenlighed, men nu lancerer finnerne en online-musikbutik i direkte konkurrence med iTunes. Og SonyEricsson har hevet det gamle Sony-varemærke Walkman frem fra glemslen: SonyEricsson Walkman Phones.
Og skal forbrugerne vælge mellem at have øretelefonerne fra mobiltelefonen eller fra iPod'en i ørene er der en risiko for, at mobilen vinder. Fordi den ud over musik også udfylder et konkret og meget praktisk behov - nemlig at tale i telefon.
Og det ville gøre rigtigt ondt på Steve Jobs og Apple.
For den lille digitale musik- og videoafspiller har sammen med onlinemusikbutikken iTunes tjent hundreder af millioner dollars til Steve Jobs og Apple. Alene i sidste kvartal tjente den amerikanske virksomhed lidt mere end 4,5 milliarder kroner på blandt andet at sælge 9,8 millioner iPod. Eller 21 procent flere end samme kvartal sidste år.
Hysteri versus erfaring
Lidt groft skåret op, har Apple blot gjort det modsatte af Nokia. Hvor Nokia har proppet en mp3-afspiller ned i en mobiltelefon, har Apple mast en mobiltelefon ind i en iPod. Og tilføjet lidt ekstra fernis som eksempelvis en trykfølsom skærm.
Og fin ser den jo ud.
Men kan Steve Jobs gentage iPod-succesen med iPhone?
Hvis man spørger Frank Fitzek, lektor på Aalborg Universitet, Institut for kommunikationsteknologi, er han skeptisk. Han peger på, at Apple efter al modehysteriet nu skal levere varen. Han fremhæver, at iPhone har vist sig at have problemer med at få batteriet til at vare tilstrækkeligt længe. Og der har ligeledes været problemer med den trykfølsomme skærm, som på iPhone også udgør tastaturet.
Overfor Apple står Nokia med den styrke, der ligger i mange års udvikling i for eksempel styresystemet. Umiddelbart er det svært at se Nokia være slået med rædsel over den nye konkurrent. Alligevel er det tydeligt, at Nokia tager iPhone yderst alvorligt. Netop i disse dage kan man se Nokia reklamere voldsomt for sin nye N95, der ligner finnernes svar på iPhone. Udstyret med GPS-navigationssystem, fem megapixel kamera, otte gigabyte flash-hukommelse til musik og billeder og så videre.
Nokia kan fint matche Apple på teknologi.
Ingen problemer her.
Men Apple er til gengæld en formidabel modstander på livsstil og design.
Apple er indbegrebet af cool.
Hvidt og caffé latte-smart. Mens Nokia er finsk og funktionelt. Men det er svært at være cool og eksklusiv, når man under samme varemærke sælger de billigste af de billige mobiltelefoner til de yngste skolebørn og kunder i udviklingslande.
Analytikere anser Apple for at være en seriøs udfordrer for Nokia netop på livsstil. Men næppe i et omfang, der vil true Nokias position som den største på markedet. Og heller ikke så det kommer til at gøre ondt økonomisk.
Om Apple kan stå distancen på det nye marked, har vi endnu til gode at se. Men så skal Steve Jobs levere mere end hysteri.
Design alene gør det ikke, og derfor allierede danske B&O sig med koreanske Samsung, da den lancerede mobiltelefonen Serene.
Apple har bevæget sig ind på et marked, hvor så internationale varemærker som Siemens fik fiasko. Bliver Apple den næste?
Billedtekst:
E-serien De tre mobiler her på siden tilhører alle Nokias
E-serie, der er en række smartphones til erhvervsbrug.
Boks:
Designermobiler
B&O Serene
Designermobilen ligner mest af alt et vækkeur. Og ligger langt fra de fleste forbrugeres billede af, hvordan en mobiltelefon skal se ud.
Serene er udviklet i samarbejde med koreanske Samsung. Ligesom danske Bang & Olufsen tidligere har arbejdet sammen med Ericsson og Philips på tidligere mobiltelefoner.
Men kunderne får mere design end teknologi, når de køber Serene. Mobiltelefonen kan ikke afspille radio, musik eller video, ligesom der ikke er plads til et eksternt hukommelseskort.
Nokia Vertu
Vertu er ensbetydende med mobiltelefoner i samme prisklasse som Rolex ure.
Men ligesom Serene har for eksempel Vertus Ascent-model hverken trådløst internet eller 3G. Ej heller er skærmen af en størrelse, der indbyder til at se levende billeder.
Ud over design er det eneste, der adskiller Vertu-modellerne fra alle andre mobiltelefoner, den såkaldte Conseierge-knap, hvor brugerne kan få fat i en eksklusiv hotline 24 timer i døgnet syv dage om ugen.
OriginalModTime: 11-10-2007 11:22:02