Kampen om samtalen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. september 2007.


Nichemedierne kan håndtere debatten, omnibusmedierne kan ikke. De er nødt til at acceptere, at de simpelthen er ved at tabe.

Avisen.dk's debat nåede sit højdepunkt, da debattørerne kastede sig over filmen "Den hemmelige krig". Filmens instruktør, Christoffer Guldbrandsen, deltog. Mogens Lykketoft deltog. Nyhedsavisens chefredaktør deltog. Og en masse såkaldt almindelige mennesker deltog. 
Derfra gik det ned ad bakke for debatten på avisen.dk, og nu er den ikke længere værd at følge, selvom der løbende er tilføjet stadig flere restriktioner for at styre fri af de værste perfiditeter.
Sådan er det gået før. Politiken, TV2, DR. You name it. Alle har de lukket eller begrænset debatten på deres websteder, fordi det i løbet af kort tid bliver noget snavs. 

Andre kan. Dette udmærkede organs websted, computerworld.dk, har en fortrinlig debat. Der er lødige, indsigtsfulde og lærerige kommentarer. Artiklerne bliver uddybet, perspektiveret og ind imellem fejlrettet af vidende, velskrivende og venlige kommentatorer. De er ikke filminstruktører, estimerede politikere eller chefredaktører. De er almindelige mennesker. Og dog. 
De er almindelige mennesker med en fælles interesse: informationsteknologi. Mange af dem er fagfolk, andre amatører. De behandler hinanden med respekt. De holder sig (stort set) til emnet. Og de fleste har forstået, at deres kommentar skal tilføje noget nyt for at have værdi for de øvrige. Debatten fungerer, fordi debattørerne har et
interessefællesskab og holder debatten inden for dette. 
Der er flere, der kan. For
eksempel saabklubdanmark.dk og ingenioren.dk. Fælles for de succesrige debatfora er interessefællesskabet. Nichemedierne kan håndtere debatten, omnibusmedierne kan ikke.
Et godt debatforum og tilhørende debatklima knytter læserne tættere til mediet og får dem til at komme tilbage oftere. Det har meget stor værdi, og når kommentarerne tilmed hæver kvaliteten af artiklerne, er værdien uvurderlig.
Nichemedierne er klare vindere i dette spil. Omnibusavisernes problem er, at de skal favne bredt og være noget for alle. Læserne har ikke en fælles interesse at samles om, og så bliver man nemt uvenner.
 
Kan omnibusmedierne gøre noget? Der er med mellemrum forslag om at fjerne anonymiteten. Hvis kommentatorer skal identificere sig med deres korrekte identitet, vil de - lyder argumentet - opføre sig bedre. Desværre vil det ikke gå sådan. Snarere tværtimod. Hvis kommentatorerne kender hinandens identitet, bliver de mere personlige i deres angreb på hinanden. De flirter i øvrigt også mere (se link til Guardian, der beskriver en grundig undersøgelse af anonyme kontra ikke-anonyme debatter).
Avisen.dk har besluttet, at det er slut med anonyme debattører. Det vil næppe gøre den store forskel.
Så kan man vel fjerne debatten helt? Omnibusmedierne har godt indhold, og det må vel være nok? Men den holder heller ikke.
Indhold er gud, sagde vi engang. Sådan er det ikke mere. Nu er det samtalen og fællesskabet, det handler om. Det er her, publikum er. Nogle af de mest succesfulde medier har slet ikke indhold. Digg producerer ikke indhold. YouTube producerer ikke indhold. MySpace, Facebook og så videre. Det handler om fællesskab.
Så omnibusmedierne kan producere nok så fint indhold, men et par minutter efter offentliggørelsen lander det alligevel på et eller flere sociale medier, hvor publikum, debatten - og pengene er.
Omnibusmedierne er ved at tabe kampen om samtalen. 

Avisen.dk's tema om den hemmelige krig: kortlink.dk/46fy
Guardians artikel om anonymitet eller ej i online debatter: kortlink.dk/46fz

Claus Sølvsteen er partner
i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

OriginalModTime: 11-10-2007 11:21:58




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere