Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. april 2007.
Softwarehuset CA befinder sig i en brydningstid, hvor omverdenen skal lære, at CA er andet end mainframesoftware og regnskabsfusk. Kim Lave Nielsen står i spidsen for forandringsprojektet herhjemme.
Den danske afdeling af CA, der tidligere var kendt under navnet Computer Associates, flytter. Inden længe forlader CA Kongevejen 195B i Holte nord for København og indretter sig i nye lokaler i Ballerup.
Ifølge Kim Lave Nielsen, der står i spidsen for CA's aktiviteter i Danmark og Baltikum, er det meget passende, det sker nu, da CA er midt i en brydningstid, hvor de gamle lokaler ikke længere var optimale.
"Vi kan ikke længere organisere os, som vi gerne vil herude. Rummene er ikke skabt til den måde, vi arbejder på i dag. Derudover vil vi også tættere på vores kunder," siger Kim Lave Nielsen.
Den fysiske flytning af det danske hovedkontor er blot et eksempel på at CA - et af verdens største softwarefirmaer - flytter sig hurtigt i øjeblikket.
Indtil for få år siden var selskabet mest kendt for mainframesoftware og regnskabsskandaler, men på selskabets årlige konference - CA World - for halvandet år siden blev en ny tone slået an. Nu skulle CA forfølge en EITM (Enterprise IT Management)-strategi. Det lyder en smule abstrakt, men det er ifølge Kim Lave Nielsen ikke tilfældet.
"Det er i bund og grund en strategi, som gør det muligt at samle hele den kompleksitet, der opstår, når man skal have it og forretningen til at spille sammen," siger han.
Han mener, at CA er en af de få virksomheder på markedet for it-infrastruktur, der har bredden til at gøre dette. Og noget er der måske om snakken, da CA's produktpallette i hvert fald er meget bred og rummer software til infrastruktur, sikkerhed, service management, datalagring og applikationshåndtering.
"Vi har den anden luksus, at vi er åbne og kan tage andres produkter ind. Så virksomhederne kan i deres samlede strategi arbejde med vores produkter og supplere det med andet, så de ikke bliver bundet op på en eller anden proprietær model," siger Kim Lave Nielsen.
Skandaler spøger
Desværre for CA spøger de tidligere regnskabsskandaler fortsat, selvom det ifølge Kim Lave Nielsen mest kommer til udtryk som godmodige drillerier.
"Det vil jeg blive konfronteret med i dag, og jeg vil sikkert også løbe ind i det i morgen. Min opgave er at forklare, at tingene ikke foregår på den måde i CA længere," siger Kim Lave Nielsen.
Derudover anser han det for at være sin mission at flytte CA fra at blive betragtet udefra som en leverandør, der sælger nogle produkter, til at være et løsningsorienteret softwarehus, der kan flytte en hel løsning. CA bevæger sig med andre ord op i værdikæden.
Det betyder, at CA i dag vil sælge hele it-løsninger - blandt andet produkter, konsulentbistand og undervisning. Det er dog ikke ensbetydende med, at CA har aflivet de tunge teknologiske kompetencer, som blandt andet tidligere gav selskabet solidt fodfæste på markedet for gamle mainfraime-systemer.
"Vi arbejder i dag på to niveauer, hvilket ikke var tilfældet før. Vi har nu både account managers, der tager sig af forretningsdelen af virksomhedernes it-systemer, og tekniske account managers," siger Kim Lave Nielsen.
Før Kim Lave Nielsen for fire et halvt år siden kom til CA, var han landechef for ERP-selskabet Baan i Danmark, som han forlod, da det blev solgt til SSA Global. Han er ganske godt tilfreds med de fremskridt, CA har gjort det seneste halvandet års tid for at gøre EITM-strategien til virkelighed herhjemme.
"Jeg kom jo fra en ERP-verden, hvor man ikke slipper af med at sælge produkter, hvis man ikke også kan tilbyde forretningsværdi. Så for mig har det været en helt naturlig rejse. Det var nogle værdier, jeg havde med i bagagen, som jeg heldigvis har fået lov til at arbejde videre med her," siger Kim Lave Nielsen.
Faktaboks:
CA's regnskabsskandale
Der var urent trav i bogholderiet og på direktørgangen hos amerikanske CA, da der i regnskabsårene 2000 og 2001 blev rykket rundt på omsætningsposter for 13,8 milliarder kroner. Omsætningen blev bogført, før salget reelt fandt sted, for at få regnskaberne til at se bedre ud.
Skandalen fik mange hoveder til at rulle i CA, som pudsigt nok selv satte gang i den undersøgelse, der afslørede den omfattende svindel. Skandalen rullede fra 2004, hvor den blandt andet tvang tidligere koncernchef Sanjay Kumar fra posten.
Der blev sat en form for punktum i CA-skandalerne i sidste uge, hvor Sanjay Kumar fik en bøde på intet mindre end 4,4 milliarder kroner til investorer, der tabte penge på grund af CA's svindel.
Faktaboks:
Hvem er CA?
CA er et af verdens største softwarefirmaer. CA leverer software og services til infrastruktur, sikkerhed, service management, datalagring samt håndtering af applikationers livscyklus. CA blev grundlagt i 1976 og har hovedsæde i New York samt afdelinger i mere end 100 lande.
I Danmark omsatte CA for 259 millioner kroner
i regnskabåret 2005/
2006, hvor der i gennemsnit var 113 ansatte.
billedtekst: Skift "Der var engang, hvor man sagde om CA, at vi løb på alt. Det gør vi ikke mere," siger Kim Lave Nilsen, administrerende direktør for CA i Danmark og Baltikum. Foto: CA
OriginalModTime: 19-04-2007 12:55:19