Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. januar 2007.
Internet-giganter som eBay, Google og sydkoreanske OhmyNews udvider forretningen til også at omfatte trykte medier.
Mens traditionelle bladhuse kæmper for at erobre internettet, går nogle af de digitale medier den modsatte vej.
Et af nettets hotteste varemærker, Google, har udvidet sin forretning med at sælge annoncer og reklamelinks over internettet til nu også at formidle reklamer til traditionelle medier. Og online-auktionshuset eBay udgiver nu et fysisk katalog med eksempler på genstande sat til auktion på nettet.
Som et tredje eksempel kan man fremhæve den koreanske online-avis OhmyNews, der udgiver en lørdagsavis til abonnenters brevsprækker.
- Jeg ser intet unaturligt i det. Papiret er mange hundrede år gammelt og er slet ikke på vej til at blive forældet, siger Christian Peytz formand for Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM) og direktør for Peytz & Co., et konsulenthus med fokus på nye medier.
Han peger på, at papirprodukter som bøger, kataloger og aviser giver brugerne en umiddelbar fornemmelse af, hvor lang tid det tager at læse.
En tyk bog som Tolstojs Krig og Fred ser jo netop ud til at tage en krig at komme igennem, mens en hjemmeside er en mere abstrakt størrelse. Her kan brugerne ikke umiddelbart bedømme, hvor meget stof, der ligger på Computerworlds hjemmeside i forhold til Danmarks Radio, BBC eller Politiken. Og denne egenskab kan jo være effektiv i nogle sammenhænge.
Christian Peytz pointerer, at et online-auktionshus som eBay heller ikke er bundet til at blive på nettet, fordi virksomheden er født online. De forskellige kanaler som internet og papir hver især har fordele alt efter, hvilke segmenter af forbrugerne virksomheden ønsker at ramme.
- Jeg er da ikke i tvivl om, at det i nogle sammenhænge er mere hyggeligt at bladre i et auktionskatalog henne i sofaen, siger Christian Peytz.
Hans pointe er, at eBay lever af at føre de rigtige købere og sælgere sammen. I den forbindelse kan man se internettet som en kanal til dette. Og at den i Sydkorea meget populære online-nyhedstjeneste OhmyNews leverer en weekendudgave af i trykt form, måske umiddelbart forekommer lidt anderledes set i forhold til et dansk mediebillede. Herhjemme har de traditionelle papir-aviser oprustet massivt over nettet for at indhente de faldende oplag hjem ved at levere nyheder over nettet.
- Nøglen er jo at se på, hvilken branche den enkelte virksomhed er i. Og internettet er som sådan ikke nogen branche. Man kan være i nyhedsbranchen eller i en anden branche, siger Christian Peytz.
Det handler jo i bund og grund om at optimere sin forretning:
- Og her er det fornuftigt nok for OhmyNews at kanalisere sit produkt ud i andre pakker. Man kan for eksempel også sagtens se et spring videre ud til for eksempel fjernsyn, siger han.
billedtekst: On-line Den sydkoreanske nyhedstjeneste OhmyNews har fået succes med at lade brugerne skrive nyhederne.
OriginalModTime: 04-01-2007 14:39:22