Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.
De gode tider i it-branchen får i stigende grad virksomheder til at vende ryggen til alliancer og partnerskaber. En farlig kurs, der kan bremse it-selskabernes fremgang, advarer revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte.
Danske it-selskaber har så meget mod på fremtiden, at de i stigende grad siger nej tak til alliancer og partnerskaber. Kun godt halvdelen af de danske it-virksomheder har indgået i strategiske samarbejder det seneste par år. I vækstbarometeret fra i fjor gjaldt det for to ud af tre virksomheder.Udviklingen får Kim Gerner, partner og leder af Deloittes division for teknologi-, medie- og televirksomheder, til at råbe vagt i gevær.
- Der er grund til agtpågivenhed, da alliancer og partnerskaber er alt for vigtige til at gå i glemmebogen, siger han.
Det skyldes primært, at alliancer er en billig og mindre forpligtende måde at skaffe sig kompetencer på og derved få adgang til nye produkter, salgskanaler eller udviklingsmuligheder end opkøb og fusioner.
- Selvom det kan være svært at komme i mål med alliancer, så ændrer det ikke ved, at det er en af de vigtigste veje til succes i en branche, hvor udviklingen både teknologisk og markedsmæssigt går så hurtigt, at det er absolut nødvendigt at være en af de allerbedste til det, man beskæftiger sig med. Ellers bliver man overhalet, siger Kim Gerner.
En af de største farer ved at negligere alliancerne er på udviklingsområdet. Forskning og udvikling har traditionelt været håndteret internt i virksomheden, men da udviklingsomkostningerne stiger kraftigt, er det tvivlsomt om alle it-firmaer har dybe lommer nok til selv at finansiere udfordringen.
- Vi forventer, at forskning og udvikling fremover i langt videre omfang vil blive til i et tæt samarbejde mellem forskellige virksomheder, forskningsinstitutioner, det offentlige etc. Vi står formentlig kun ved den spæde begyndelse af denne trend, forudser Kim Gerner. Han vurderer, at mange it-virksomheder allerede har forsøgt sig med samarbejder på udviklingssiden, men at nogle måske har fået kolde fødder, da de tætte parløb stiller meget store krav til styring og valg af partnere, der ikke nødvendigvis vil være de samme fra sag til sag, men være valgt på ad hoc basis.
- Der er ingen lette løsninger, men de enorme udviklingsomkostninger og den nødvendige fokusering gør det til et must for at vinde kapløbet om kunderne, siger Kim Gerner.
Sammenlignet med udlandet er de danske virksomheders faldende lyst til alliancer bemærkelsesværdig. I Deloittes Technology Fast 500-undersøgelse, der bygger på interviews med administrerende direktører i 524 af verdens hurtigst voksende it-selskaber, svarer hele 80 procent, at de har en alliance eller et strategisk samarbejde. Af disse mener halvdelen, at partnerskabet har bidraget med mere end 25 procent af den vækst, de har opnået.
- Det er et meget højt tal og naturligvis baseret på et skøn. Det ændrer dog ikke ved, at vi her har at gøre med udtalelser fra flere end 500 virksomheder, der alle har haft en forrygende vækst. Det understreger behovet for, at de danske virksomheder bliver ved med at se sig om efter alliancepartnere, også selvom tiderne er så gode, at et umiddelbart kan virke overflødigt, siger Kim Gerner.
OriginalModTime: 04-10-2007 14:18:58