Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.
Omada vandt i 2004 Top 100 samt regeringens iværksætterpris. Sammen med et MIT-iværksætterkursus for
ledelsen satte det endnu mere skub i udviklingen. Softwareselskabet melder om rekordvækst og gennembrud på det engelske marked.
Omada er igen oppe i de omdrejninger, som i 2004 skaffede softwareselskabet prisen som Danmarks dygtigste it-selskab. På det tidspunkt var det ikke kun Computerworld, der havde den hurtigtvoksende virksomhed fra Hellerup i kikkerten. Blot en uge efter Top 100-konferencen overrakte erhvervsminister Bendt Bendtsen selskabets direktør, Morten Boel Sigurdsson, endnu en hædersbevisning: regeringens iværksætterpris.
De to priser førte til livlig interesse for selskabet, der blev kimet ned af gratulanter fra it-branchen, nysgerrige journalister, potentielle samarbejdspartnere og kunder. Siden har Omada levet en relativ stille tilværelse uden for mediernes søgelys. Det er dog ikke ensbetydende med, at selskabet har ligget på den lade side. Omada har blandt andet brugt tiden på at splitte virksomheden op i to. Den ene forretningsenhed koncentrerer sig om at udvikle software for Business Process Management, mens den anden sælger konsulentydelser.
- Vi er vokset fra 21 til 40 medarbejdere, siden vi vandt de to priser, og vores software bliver stort set brugt i alle større SAP-projekter herhjemme, siger Morten Boel Sigurdsson.
Det solide greb om det danske marked kan aflæses i selskabets regnskaber, der stadig byder på solid indtjening, mens væksten ikke har været lige så markant som i jubelregnskabsåret 2003.
- Vi har videreudviklet vores software, og det koster penge. Men i år er vi tilbage på vækstsporet. Vi har i øjeblikket vores største vækstrater hidtil og er vokset med mere end 60 procent i 2006 i forhold til året før. Det skyldes blandt andet et gennembrud på det engelske marked, siger Morten Boel Sigurdsson.
Læren fra MIT
Gennembruddet kommer i kølvandet på, at Morten Boel Sigurdsson og to andre fra selskabets ledelsesgruppe var tre uger på globalt iværksætterkursus på Massachusetts Institute of Technology (MIT). Kurset og dets ankermand Ken Morse, leder af Center for iværksætteri på det amerikanske eliteuniversitet, har gjort et stort indtryk på Omadas administrerende direktør.
- Det er absolut nogle af de bedste penge, vi har givet ud. Større selvtillid og tro på egne produkter samt en større og mere fokuseret salgsindsats er to meget konkrete ting, vi har fået ud af kurset, siger Morten Boel Sigurdsson.
En af de læresætninger, Omada har taget med sig fra kurset, er, at hjemmemarkedet er noget, man hurtigt skal forbi.
- Vores selvtillid er blevet meget større. Nu siger vi til os selv, at vi har et produkt, der bliver brugt med succes herhjemme, og derfor vil det naturligvis også blive en succes i udlandet. Det er bare et spørgsmål om at sprede det gode budskab til de rigtige mennesker, siger Morten Boel Sigurdsson.
Givet pote i udlandet
Den øgede selvtillid og salgsindsats har givet pote i England, hvor selskabet Transport for London, der administrerer busser og tog i undergrundsbanen i den engelske hovedstad, har købt Omadas Business Process Management-software.
Det salg skal nu følges op, og til det formål har Omada indgået aftaler med fire engelske partnere. Det er såkaldte value added resellers, altså forhandlere uddannet i Omadas softwareprodukter og med kompetence i at integrere produkterne hos kunderne.
- Her er vi meget opmærksomme på at være tæt på partnerne. Vi ved, at vi skal fjerne alle barrierer for dem ved at være fuldt "committede" og levere komplette salgskits. Da de ikke har vores lange erfaring med produkterne, er det utrolig vigtigt, at vi hele tiden er parat med en hjælpende hånd, siger Morten Boel Sigurdsson, der på grund af den engelske satsning flytter tre måneder til England.
- Vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil ind på det engelske marked. Derfor er det også naturligt, at vi sender vores bedste folk, siger han.
Personlig tilgængelighed
Værdien af personlig tilgængelighed og værdien af at være mere udfarende er endnu en ting, som Morten Boel Sigurdsson blev endnu mere opmærksom på efter MIT-kurset.
- Jeg har adopteret den amerikanske netværkstradition, som vi blev præsenteret for på kurset. Det betyder eksempelvis rent praktisk, at jeg altid er til at få fat på. Min mobiltelefon er aldrig slukket.
Derudover er han begyndt at gå til langt flere arrangementer både i og uden for it-branchen for at pleje og udvide netværket.
- Vores internationale ekspansion står og falder med vores evne til at få etableret de rigtige netværk på de udenlandske markeder. Synlighed og et kendt navn har betydet rigtigt meget for vores udvikling i Danmark, og det er også nødvendigt for at bryde igennem i udlandet, siger han.?
Billedtekst1:
Morten Boel Sigurdsson, der med selskabet Omada i 2004 blev kåret til årets dygtigste it-virksomhed, vil vise verden, hvad dansk software har at byde på.
Billedtekst2:
De tidligere Top 100-vindere ProData Consult og IO Interactive har fortsat masser af fart på. ProData er på spring med en global satsning, og IO Interactives seneste Hitman-spil overstiger alle forventninger.
Boks:
Top 100-vindere holder kadencen
Der er ikke mange one-hit-wonders blandt de seneste års vindere af Computerworlds Top 100-undersøgelse. Tværtimod er vinderne blevet endnu dygtigere og fast inventar i den sjove ende af Top 100-listerne. Det gælder sidste års vinder ProData Consult og Edlund (2002-vinder), der også i år er blandt landets ti dygtigste it-virksomheder og vinder henholdsvis konsulenthus- og branchesoftware-kategorien.
Det er straks lidt mere tricky med 2004-vinderen Omada, der i år er brudt igennem på det britiske marked og oplever selskabets højeste væksttal nogensinde. Omada er nemlig ikke med i konkurrencen, da selskabet af konkurrencemæssige hensyn ikke oplyser omsætningstal.
Hitman hitter
Den suveræne vinder fra 2003, IO Interactive, stormer også derudaf. Det seneste spil i Hitman-serien, Blood Money, er blevet en storsællert, der overstiger moderselskabet SCi Entertainments største forventninger. Fra spillet blev frigivet den 30. maj til midt i juli havde spillere over hele verden hevet 1,5 millioner kopier af Hitman-spillet ned af hylderne.
I begyndelsen af august blev Hitman: Blood Money, der også er blevet godt modtaget af anmeldere verden over, nomineret til en MTV Video Music Award for årets bedste musiktema i et computerspil. Musikken i Blood Money er skrevet af Jesper Kyd, der blander ambient, elektronisk og klassisk symfoniorkestermusik til mere end en times originalt musik i det dystre lejemorderspil.
OriginalModTime: 04-10-2007 14:16:28