Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.
France Telecom genopliver Orange-navnet i Danmark. Der er ikke tale om et mobilselskab, men selskabets tele- og it-driftsselskab
Equant, der skifter navn.
France Telecom lignede ifølge teleanalytiker John Strand mest af alt bokseren Brian Nielsen efter kampen mod Mike Tyson, da det lukkede mobilselskabet Orange i Danmark. Selskabet var omtumlet efter at have fået så læsterlige klø, at det tabte over fire milliarder kroner på et mislykket dansk mobileventyr.
I juni dukkede Orange så op igen på det danske it- og telemarked, men denne gang med Business Services føjet til navnet. Hvad skal det betyde? Har Orange rystet chokket af sig og er parat til at gå endnu en runde i Danmark?
- Det er meget vigtigt at slå fast, at Orange ikke vender tilbage som mobilselskab på det danske marked. Navneskiftet er primært en branding-øvelse samt en fasttømring af vores strategi om at trænge dybere ind på markedet for it-services, siger John Conlan, der står i spidsen for den danske afdeling af Orange Business Services.
Den del af France Telecom-koncernen hed tidligere Equant og leverer tele- og it-tjenester til multinationale virksomheder via selskabets eget netværk. Det er i denne globale sammenhæng, at man skal se navneskiftet.
Ifølge analysefirmaet Millward Brown kommer Orange-navnet ind på en 62. plads på en top 100-liste over verdens mest kendte brands. Brandets værdi? 70,1 milliarder kroner.
Ændret strategi
Orange-brandet blev indtil juni i år brugt i forbindelse med France Telecoms mobiltelefoni-aktiviteter i 17 lande verden over, men brandets styrke og øget konvergens mellem it- og televerdenen fik det franske selskab til at ændre strategi.
I dag bruges Orange-brandet også til at sælge mobiltelefoni, IP-telefoni, fastnettelefoni, bredbånd, multiplay-løsninger samt it- og teletjenester til virksomheder verden over. Visionen er, at kunden fremover kun skal henvende sig et sted - og betale en regning - når de køber tele- og it-tjenester af France Telecom-koncernen.
Stadig et forbrugerbrand
Branding-øvelsen skal styrke France Telecom i konkurrencen mod sine få - men meget store - direkte konkurrenter BT (British Telecom), Verizon og AT&T. Derudover opfatter Orange Business Services it-serviceselskaber som IBM og CSC som dets værste konkurrenter.
Alt dette betyder dog ikke, at Orange-brandet kun skal bruges til at sælge it- og tele til erhvervslivet. Det er stadig også et forbrugerbrand på eksempelvis det franske marked, hvor internetselskabet Wanadoo integreres med Orange og fortsætter under Orange-brandet.
I det hele taget spiller både konvergensen mellem it- og telenetværk og mellem it- og telebrancherne en stor rolle hos Orange Business Services. Selskabet er i dag lige så meget et it-driftsselskab som et teleselskab. Det påtager sig drift af alle former for applikationer, men laver ikke tilpasninger eller udvikling af eksempelvis virksomhedssystemer (ERP). Det gør det derimod inden for kontorapplikationer som messaging, IP-telefoni og lignende.
- På de områder, hvor vi ikke udvikler og tilpasser applikationer, primært ERP, allierer vi os i stedet med en partner, der har spidskompetence på det område, siger han.
It- og televerdenen knyttet sammen
Han påpeger, at France Telecom-koncernen arbejder på højtryk for at få knyttet it- og televerdenen endnu tættere sammen. Koncernen har 4.200 udviklere fordelt på 17 udviklingscentre rundt om i verden (Europa, Nordamerika og Asien), der arbejder på nye tjenester, applikationer og produkter. De skal give det tidligere teleselskab et forspring i konkurrencen om fremtidens it-outsourcing-kontrakter.
Her står traditionelle it-selskaber som CSC og IBM stærkt, men blandt andre analytiker Karsten Fogh Ho-Lanng fra IDC har tidligere vurderet, at teleselskaberne fremover kan blive en populær it-outsourcing-partner, da de har større viden end it-selskaberne på netværksområdet.?
OriginalModTime: 04-10-2007 14:11:56