Lær jeres brugere endnu bedre at kende

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. september 2006.


Medier skal være relevante for den enkelte. Og det kan man altså ikke være, hvis man ikke ved hvem man taler til.

Du har sikkert også prøvet at få et rigtigt godt tilbud på noget, du netop har købt til fuld pris. En mobil, et tv, et avis­abonnement. Det føles rigtig dumt, ikke? Man er pludselig ikke helt så stolt af sine evner som handelsmand som dagen før.
Endnu værre er det, hvis tilbuddet kommer fra den samme butik, man selv handlede med. Så føler man sig snydt. "De kunne da godt have sagt, at den skulle på tilbud."
Problemet optræder ganske ofte i elektroniske nyhedsbreve. Forhandlere, organisationer og medier laver uden yderligere omtanke en enkelt udgave, som de sender til alle. One-size-fits-all.

Men vi ER forskellige. Vi HAR forskellige relationer til vores fagforening, vores medie, vores forhandler. Vi er enten medlem eller ikke medlem. Vi har netop købt en computer i sidste uge. Vi har abonneret i over ti år eller også er vi helt nye. Det forventer vi helt naturligt, at afsenderen ved.
Vi bruger også nettet meget forskelligt. Selvfølgelig gør vi det, for vi er forskellige og har forskellige interesser. Også derfor forventer vi os noget forskelligt indhold. Og det bliver alle medier nødt til at honorere - uanset om de lever af at sælge nyheder eller sandaler.

For udbuddet af medier eksploderer. Kunsten er at være relevant for den enkelte. Og det kan man altså ikke være, hvis man ikke ved, hvem man taler til.
De betalende faste kunder skal naturligvis have en særlig opmærksomhed. De skal bestyrkes i deres valg. De skal feteres. Og de potentielle kunder skal dels have at vide, hvor meget de går glip af dels have et godt tilbud. Det gælder for papiraviser, for skosælgere og for fagforeninger.
De elektroniske medier er rigtig gode til at individualisere indholdet. Der kræves ikke ret meget information for at gøre indholdet langt mere relevant. Er du kunde eller ej? Er du medlem eller ej?
De færreste medier ved, hvem de sender deres nyhedsbreve til - endsige hvem der besøger deres web­site. Men ved at stille bare et enkelt lille spørgsmål kan man gøre online-oplevelsen langt mere relevant for sine besøgende.

Tag nu Storebælt A/S, som øger trafikken over broen ved at give danskerne gode tilbud på den anden side af broen. Kommunikationen foregår via nyhedsbreve med link til Storebælts website.
Storebælt har spurgt alle brugere om deres mailadresse og postnummer. Det er nok. Så ved de, om vi bor øst eller vest for broen - og kan gøre indholdet langt mere relevant for os alle.
Men Storebælt stopper ikke her. For når brugeren klikker på et link i nyhedsbrevet bliver han automatisk logget ind på Storebælts website. Som så automatisk promoverer de mest relevante tilbud. Sidernes indhold varierer, alt efter hvem der kigger på dem.

Claus Sølvsteen har arbejdet med nye medier siden 1990. Han er indehaver af Danmarks første private e-mail-adresse og partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

OriginalModTime: 31-08-2006 15:51:42




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere