Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. september 2006.
Medier skal være relevante for den enkelte. Og det kan man altså ikke være, hvis man ikke ved hvem man taler til.
Du har sikkert også prøvet at få et rigtigt godt tilbud på noget, du netop har købt til fuld pris. En mobil, et tv, et avisabonnement. Det føles rigtig dumt, ikke? Man er pludselig ikke helt så stolt af sine evner som handelsmand som dagen før.
Endnu værre er det, hvis tilbuddet kommer fra den samme butik, man selv handlede med. Så føler man sig snydt. "De kunne da godt have sagt, at den skulle på tilbud."
Problemet optræder ganske ofte i elektroniske nyhedsbreve. Forhandlere, organisationer og medier laver uden yderligere omtanke en enkelt udgave, som de sender til alle. One-size-fits-all.
Men vi ER forskellige. Vi HAR forskellige relationer til vores fagforening, vores medie, vores forhandler. Vi er enten medlem eller ikke medlem. Vi har netop købt en computer i sidste uge. Vi har abonneret i over ti år eller også er vi helt nye. Det forventer vi helt naturligt, at afsenderen ved.
Vi bruger også nettet meget forskelligt. Selvfølgelig gør vi det, for vi er forskellige og har forskellige interesser. Også derfor forventer vi os noget forskelligt indhold. Og det bliver alle medier nødt til at honorere - uanset om de lever af at sælge nyheder eller sandaler.
For udbuddet af medier eksploderer. Kunsten er at være relevant for den enkelte. Og det kan man altså ikke være, hvis man ikke ved, hvem man taler til.
De betalende faste kunder skal naturligvis have en særlig opmærksomhed. De skal bestyrkes i deres valg. De skal feteres. Og de potentielle kunder skal dels have at vide, hvor meget de går glip af dels have et godt tilbud. Det gælder for papiraviser, for skosælgere og for fagforeninger.
De elektroniske medier er rigtig gode til at individualisere indholdet. Der kræves ikke ret meget information for at gøre indholdet langt mere relevant. Er du kunde eller ej? Er du medlem eller ej?
De færreste medier ved, hvem de sender deres nyhedsbreve til - endsige hvem der besøger deres website. Men ved at stille bare et enkelt lille spørgsmål kan man gøre online-oplevelsen langt mere relevant for sine besøgende.
Tag nu Storebælt A/S, som øger trafikken over broen ved at give danskerne gode tilbud på den anden side af broen. Kommunikationen foregår via nyhedsbreve med link til Storebælts website.
Storebælt har spurgt alle brugere om deres mailadresse og postnummer. Det er nok. Så ved de, om vi bor øst eller vest for broen - og kan gøre indholdet langt mere relevant for os alle.
Men Storebælt stopper ikke her. For når brugeren klikker på et link i nyhedsbrevet bliver han automatisk logget ind på Storebælts website. Som så automatisk promoverer de mest relevante tilbud. Sidernes indhold varierer, alt efter hvem der kigger på dem.
Claus Sølvsteen har arbejdet med nye medier siden 1990. Han er indehaver af Danmarks første private e-mail-adresse og partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
OriginalModTime: 31-08-2006 15:51:42