Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. august 2006.
Medier bør gøre alt materiale om artiklerne tilgængelige for læserne. Informationerne findes allerede; medierne holder dem bare for sig selv.
Jeg skrev tidligere i min klumme, at netmedier skal blive mere gennemsigtige. Det førte til en del spørgsmål fra Computerworlds læsere. "Hvad betyder det i praksis?"
Det er mit eget yndlings-spørgsmål, så lad mig svare: Jeg taler om meta-data - "Information om information." Jeg vil gerne vide mere OM artiklen.
Jeg ønsker mig en lang række informationer, der allerede eksisterer, men som medierne i dag beholder for sig selv. Værdifulde informationer, der blot skal gøres tilgængelige. Eksempelvis:
Hvordan opstod ideen til historien?
Rigtig mange historier stammer fra andre medier. Og alt for få medier bryder sig om at kreditere andre medier. Radioavisen glemmer tidligt om morgenen, at historien stammer fra Berlingske. Fred være med det, men på dr.dk, forventer jeg at få at vide, hvor jeg kan læse originalen - og et direkte link.
Udenrigshistorier stjæles ofte fra udenlandske medier. Det fungerede uproblematisk i gamle dage, men når man nu dagligt følger sit eget område på verdens netaviser, virker det som en hån af min intelligens, når danske netaviser flere dage efter bringer historierne uden kildeangivelse. Giv mig i det mindste et link til originalen.
Og så er der pressemeddelelserne. Det er en afgørende information for alle journalister at vide, hvem der har interesse i at få en historie fortalt. Den information er selvklart lige så vigtig for os læsere. Del den med os! Det tager kun 30 sekunder at knaste ind, og artiklen bliver meget mere anvendelig.
Heldigvis står redaktionen også selv bag mange historier. Ofte er der en interessant tanke bag beslutningen om at undersøge en historie. En tanke, som journalisten ofte formidler til kilderne under researchen, og som hun lige så godt kan skrive ned uden ekstra tankearbejde.
Hvad mener journalisten? En avisartikel skal helst være objektiv, har de fleste journalister lært. Men vi ved alle, at uanset alverdens gode viljer, så smitter ens personlige holdning naturligvis af. Så hvis vi ønsker gennemsigtighed i medierne, er der ingen vej udenom et lille kort statement af journalistens egen holdning. Først når det er kendt, kan læseren bedømme, hvor objektivt og fair resultatet er.
Og selvfølgelig vil vi også gerne vide, hvem journalisten har talt med under researchen. Hvilket skriftligt materiale har hun læst. Hvilke historier har mediet tidligere bragt om emnet. Er der planer om at følge historien op. Og så videre...
Det er der alt sammen, det skal bare publiceres.
Meta-data:
Klummen tager udgangspunkt i Computerworlds læseres reaktioner på en tidligere klumme.
De konkrete forslag opstod i samtale med redaktionschef Henrik Lilholt fra Berlingskes Nyhedsmagasin.
Forslagene har ikke tidligere været publiceret.
Claus Sølvsteen mener som udgangspunkt, at danske netaviser ikke produktudvikler nok.
Claus Sølvsteen kan kontaktes på cs@peytz.dk.
Claus Sølvsteen har arbejdet med nye medier siden 1990. Han er indehaver af Danmarks første private email-adresse og partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
OriginalModTime: 18-08-2006 08:55:19