Innovation kan gennemsyre hele virksomheden

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. august 2006.


Innovation kan sagtens blive konkret. Innovationskonsulent Annabeth Aagaard giver her ti gode råd til bedre innovationsledelse.
Af Anders Rostgaard
Det er ikke umuligt at gøre den flydende størrelse innovation lidt mere håndgribelig, resultatskabende og målbar.
Sådan lyder budskabet fra ledelseskonsulent Annabeth Aagard, der har beskæftiget sig med innovationsledelse og videnledelse i store virksomheder som Lundbeck, Danisco og LEGO. Hun er af den overbevisning, at der ikke behøver være langt fra ord til handling, men at det kræver omtanke og kontinuerlig opfølgning, hvis det skal lykkes. Hun hjælper her med ti gode råd til bedre innovationsledelse. Formålet er at få hele organisationen til at bidrage med gode og innovative idéer.

1. Innovations-SWOT. Man bør først og fremmest tage temperaturen på virksomheden og se nærmere på dens styrker, svagheder, trusler og muligheder på innovations-fronten - altså en såkaldt SWOT-analyse.
Resultatet kan for eksempel vise, at virksomheden er dårlig til opsamling af relevant viden om markedet, eller at man er dårlig til at håndtere idéer. Af uprøvede muligheder kan ligge nye teknologier eller uudnyttede netværk. På trusselssiden findes konkurrenterne, risikoen for at miste videntunge medarbejdere eller muligvis eksterne faktorer som ny lovgivning eller patentrettigheder. Omvendt kan den også vise styrker som dygtige kompetencer.

2. Udarbejd innovationsstrategi. Næste skridt handler om at konvertere styrker, svagheder, muligheder og trusler til en konkret innovationsstrategi og handlingsplan, der kan indeholde nogle af de redskaber, vi kommer tilbage til i de efterfølgende punkter. Hovedformålet med strategien er at sikre, at de konkrete initiativer udføres i hverdagen, samt sørge for, at den hænger sammen med forretningsstrategi og mål.
- Her er det vigtigt, at de enkelte afdelinger selv er med til at definere initiativerne i den fælles innovationsindsats. Da det er medarbejderne, der skal levere indsatsen, er det vigtigt, de er med fra begyndelsen, siger Annabeth Aagard.

3. Storytelling. Da det handler om at skabe en innova­tionskultur, er storytelling et godt redskab. Det handler om at inspirere medarbejderne til, hvordan de får gode idéer. Innovation opstår nemlig ofte ved uheld eller tilfældigheder - eller i mødet ved kaffemaskinen eller i anden udveksling af viden. Storytelling anvendes blandt andet af Lundbeck og Danisco, fortæller Annabeth Aagaard:
- Hos Danisco opdagede en forsker et gelateringsmiddel, fordi vedkommende kom til at opvarme et stof for meget. Det er en god historie og god inspiration til andre medarbejdere, siger hun.

4. Idea Management. Mange idéer dør, før de kommer videre. Og måske endda nogle af de allerbedste. Idea Management handler om at sætte ord på, hvad hver enkelt medarbejder skal gøre, såfremt vedkommende får en god idé.
- Man skal understøtte medarbejderne i at få gode idéer ved at gøre det nemt at få idéerne bragt videre i udviklingsforløbet. Bliver det for bøvlet, holder de op med at få idéerne. Det handler også om at anerkende og rose dem, der bruger ekstra tid på at være innovative, siger Annabeth Aaagaard.

5. Innovations-sandkasser. Begrebet er blandt andet brugt hos Grundfos Electronics. Når en ansat har fået en super god idé, sammensættes en gruppe af personer og eksperter, som mødes fast og arbejder intensivt videre på idéen.
- Det kræver, at de medvirkende i en periode måles på andre måder, end de plejer, så de får tid og ro til at tænke idéen færdig og fordybe sig i den, siger Annabeth Aagaard.

6. Idea spotters. En anden metode til at opdage de innovative idéer er brug af idea spotters, som simpelthen er personer, der ansættes direkte med det formål at gå rundt i organisationen og snuse til, hvad der foregår. Nogle kalder dem også idémagere.
- De bliver samtidig ambassadører for hele ambitionen om en innovativ organisation, siger Annabeth Aagaard.

7. Innovation Days. Innovation Days er workshops, der sætter innovation og nytænkning øverst på dagsordenen. Her samles personer med forskellige fagområder, der forinden er blevet bedt om at komme med forbedringsforslag og idéer. Alle får et indblik i, hvad alle har gang i, og kan på den måde få input og sparring fra de andre afdelinger.
- Formålet er også at markere innovation som noget vigtigt - en slags kick-off til at åbne op for dialoger, lyder det fra Annabeth Aagaard.

8. Kompetencenetværk. Gode idéer opstår ofte, når man får tilført ny viden. Derfor kan det være relevant at oprette kompetencenetværk, hvor personer fra forskellige fronter kan bidrage positivt, mødes og drøfte problemstillinger. Kompetencecentrene kan både være interne og eksterne. Eksterne leverandører, partnere og kunder kan eksempelvis levere værdifuld viden i udviklingen af et nyt produkt.
- Hvis jeg sidder i en virksomhed, der skal udvikle et nyt produkt, er det vigtigt at sikre sig, at kunderne i sidste ende er interesseret i produktet, når det endelig lanceres på markedet. Her kan det være en særdeles god idé at samle kunder og andre interessenter og teste prototyper på dem, siger Annabeth Aagaard.

9. Evaluering- og læringsmøder. En anden metode til at sikre erfarings- og idéudveksling i organisationen er evaluerings- og læringsmøder. Her lærer organisationen på kryds og tværs, hvilket er med til at forøge organisationens generelle erfaringsgrundlag. Og jo mere, man ved, desto lettere bliver det at skabe nye idéer og undgå opfindelse af den dybe tallerken flere gange.

10. Hvordan måles innovationen? Effekten af de beskrevne aktiviteter kan ikke måles direkte på bundlinjen. Men det gør ikke innovationsindsatsen umulig at måle. Annabeth Aagaard udstikker flere muligheder:
Effektivitetsmåling. Det er især et godt redskab, når det handler om procesinnovation, hvor f.eks. virksomhedens supply chain forbedres. Hvor mange fejlfri produkter, kommer der igennem? Hvor mange patienter kan vi operere nu?
Kundetilfredsheden. Spørg kunderne før og efter innovationsindsatsen. Synes de produkterne og servicen er bedre?
Antallet af idéer. Hvor mange idéer får vi ind før og nu?
Økonomi. Hvilke af de nye idéer bliver til produkter vi tjener penge på?

Faktabokse:

Forskellige innovationstyper
Ifølge ledelseskonsulent Annabeth Aagaard handler innovationsledelse ikke kun om udviklingen af ny produkter. Innovation kan også være nye idéer til processen eller nye service-tiltag.
Hun bruger begreberne produktinnovation, serviceinnovation og procesinnovation. Serviceinnovation kan for eksempel være en ny måde at håndtere patienterne i hjemmeplejen, mens procesinnovation kan være skabelse af nye processer, der får produkterne hurtigere igennem produktionen.

om Annabeth Aagaard
Annabeth Aagaard er cand.merc. uddannet fra Handelshøjskolen i Århus og er erhvervsforsker inden for ­videnledelse og innovationsledelse hos H. Lundbeck. Hun har arbejdet med strategi-, organisations- og ledelsesudvikling og herunder marketing/branding, innovationsledelse, videnledelse og kompetenceudvikling i ti år. Hun ejer i dag sit eget konsulentfirma, Den Vidende Virksomhed, som yder rådgivning til nogle af Danmarks største virksomheder. www.denvidendevirksomhed.dk

OriginalModTime: 15-08-2006 15:18:50




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere