Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. juli 2006.
Blog mig her og blog mig der. Hvorfor er det egentlig interessant at læse glade amatører, der snakker løs om sig selv?
Jeg indrømmer, at jeg indtil for nylig har haft svært ved for alvor at forstå, hvorfor blogs er så populære. Jeg mener: Sådan en stribe glade amatører, der snakker løs om sig selv. Hvad ser folk dog i dem?
Analytikere har forklaret bloggernes succes med USA's mediers dramatiske tab af troværdighed. Når Microsofts egne medier altid taler pænt om Microsoft, uanset hvor mange gange firmaet bliver dømt for uhæderlig opførsel - ja, så ryger mediets troværdighed. Så opstår behovet for alternative nyhedskilder. Og her kommer blogs belejligt ind i billedet. De skrives af mennesker, som vi tror vi kender. De fortæller gerne om både deres børn og deres politiske holdninger. Vi kan med andre ord forholde os til afsenderne, som var de personlige bekendte.
Her i landet har medierne heldigvis fortsat høj troværdighed. Så vi har ikke brug for blogs, tænkte jeg. Og alligevel dukkede de op. Og jeg begyndte at læse dem og finde dem interessante. Flere bedagede aviser eksperimenterer nu med blogs, og læserne elsker det. Men lur mig, om jeg kunne forstå hvorfor.
En blog er jo bare en online-debat, hvor kun den udvalgte skribent kan skrive det første indlæg, og alle andre kan bidrage derfra. Hvad særligt skulle der være i det?
Ind kommer Christian Ortner fra Voralberger Nachrichtung. En samling lokalaviser i Østeuropa, som konsekvent stiller byrådsreferater, byplaner, arkitekt-tegninger osv. til rådighed på deres website. "I gamle dage dækkede journalisten byrådsmøderne ved at skrive om det, han selv fandt interessant. I dag kan alle og enhver hente hele mødeudskriften på nettet. Det stiller større krav til journalisten - og det gør både avisen og lokalsamfundet mere gennemsigtigt."
Gennemsigtighed. Det var lige det ord, jeg manglede. Jeg kommer i tanke om forskellige halvgjorte forsøg på at udstyre artikler med meta-information: Om hvor tippet kom fra. Om hvem journalisten har talt med under researchen osv. En slags varemærkning af information, som vi endnu har til gode at se udført konsekvent. Men jeg er overbevist om, at det nok skal komme.
For ønsket om gennemsigtighed er en trend. Vi foretrækker øl fra mikrobryggerier og olivenolie med sin egen historie. Det handler om, at alle vil være specielle. Men det handler også om, at vi vil have gennemsigtighed. Vi gider ikke længere æde ældgammelt kød fra fryselagrene. Vi vil vide, hvor produkterne kommer fra og hvem, der har lavet dem. Og vi tror mere på et enkelt menneske, der fortæller om sine produkter, end på anonyme firmaer, der dækker sig bag dyrtkøbte images.
Troværdighed er nemlig en menneskelig dyd, ikke en kommerciel dyd. Den vindes af enkeltpersoner, ikke af virksomheder. Og derfor er blogs interessante. Derfor kommer de til at ændre de kommercielle medier.
Så fes den ind. Endelig. Det lettede
cs@peytz.dk
OriginalModTime: 07-07-2006 10:45:00