Hjemmesidens to mål

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. juni 2006.


Hjemmesidens opgave er at besvare spørgsmål
og sætte en krog i brugeren.
Alle hjemmesider har to - og kun to - overordnede mål. Det første er at besvare brugerens indledende spørgsmål. Det andet er at sætte en krog i brugeren, så hjemmesiden kan kontakte hende igen. Vi tager dem lige en ad gangen.
Angående det første mål: Brugerens indledende spørgsmål begynder altid sådan her: Har denne hjemmeside information om...?
Vi bruger nettet til at indsamle information, og vi ved, hvad vi går efter. Iblandt hører man stadig begrebet ‘at surfe nettet', men sandheden er, at den beskæftigelse hører til under begrebet tidsfordriv, og selv i den situation går man efter en specifik type underholdning, som regel fodbold, filmstjerner eller sex.
Når vi åbner browseren, gør vi det altid for at finde information om et bestemt emne. Vi søger helt specifikt, og oftest finder vi i første omgang informationen hos søgemaskinerne. Derfor er det selvfølgelig vigtigt at få en god placering på søgemaskinerne - og alt for mange hjemmesider er for ringe til den disciplin.

Min pointe er, at uanset hvordan brugeren finder din hjemmeside, og uanset hvilken side hun åbner først, så skal hun straks kunne overskue, om din hjemmeside indeholder den information, hun leder efter.
For hun leder efter noget bestemt. Og hvis du har det, men hun ikke kan finde det, så er den gal. Men også hvis du ikke har det, og hun alligevel forsøger at finde det, er den gal. Begge situationer giver frustrerede brugere, og den slags kommer bare ikke igen en anden gang.
Midlet til at gøre hjemmesiden overskuelig hedder informationsarkitektur. Og som i al god arkitektur handler det om at skabe konsekvens og rene linjer.

Mål nummer to er, at hjemmesiden skal kunne kontakte brugeren igen. For lige om lidt har brugeren fundet den ønskede information og er faret videre ud over nettet. Måske kan hun huske din hjemmesides adresse, ofte kan hun ikke. Måske kommer hun igen - men ofte gør hun det ikke uden hjælp. Derfor vil du gerne kunne tage kontakten fremover.
Tricket er at få lov til at kontakte hende med informationer, der interesserer hende. På den måde kan I opbygge et egentligt forhold mellem jer. Dialogmarkedsføring kalder nogle det. Selv foretrækker jeg at kalde det medier, fordi formålet er at interessere brugeren, og det opnår man altså kun med interessant information, ikke med selvpromoverende markedsføring.
Selve funktionen kaldes for ‘fangarme' - fordi den fanger brugeren ind og trækker hende til hjemmesiden, fremfor passivt at afvente, at hun selv får lyst. Det praktiske middel er først og fremmest nyhedsbreve, for nogle ganske bestemte små målgrupper kan det også være RSS - og hvis man har det rigtige indhold til de rigtige mennesker, kan man såmænd også bruge mobiltelefonen, men så bliver det altså også rigtig langhåret.

Nyhedsbreve er det mest aktuelle - og i modsætning til Computerworlds læsere, så er der stadig rigtig mange netbrugere, der ikke modtager et eneste nyhedsbrev. Der er masser af plads i indbakkerne derude.
Så fang din bruger, mens hun er optaget af dit gode indhold, og tilbyd hende at opdatere løbende med interessant nyt om emnet. Hvis dit indhold er godt, og hvis du kan nære dig fra at fritte hende for alle mulige informationer (vent dog, dem kan du altid få), så har du pludselig en loyal læser i stedet for en forbipasserende informationshøster. Og loyale læsere har det med at blive kunder.
Mål nummer to er derfor at få lov til at kontakte brugeren.

Prøv det! Du får gladere brugere og flere besøg. Og med det udgangspunkt er dine øvrige mål helt sikkert lettere at gennemføre.

OriginalModTime: 22-06-2006 15:18:08




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere