Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. juni 2006.
Hjemmesidens opgave er at besvare spørgsmål
og sætte en krog i brugeren.
Alle hjemmesider har to - og kun to - overordnede mål. Det første er at besvare brugerens indledende spørgsmål. Det andet er at sætte en krog i brugeren, så hjemmesiden kan kontakte hende igen. Vi tager dem lige en ad gangen.
Angående det første mål: Brugerens indledende spørgsmål begynder altid sådan her: Har denne hjemmeside information om...?
Vi bruger nettet til at indsamle information, og vi ved, hvad vi går efter. Iblandt hører man stadig begrebet ‘at surfe nettet', men sandheden er, at den beskæftigelse hører til under begrebet tidsfordriv, og selv i den situation går man efter en specifik type underholdning, som regel fodbold, filmstjerner eller sex.
Når vi åbner browseren, gør vi det altid for at finde information om et bestemt emne. Vi søger helt specifikt, og oftest finder vi i første omgang informationen hos søgemaskinerne. Derfor er det selvfølgelig vigtigt at få en god placering på søgemaskinerne - og alt for mange hjemmesider er for ringe til den disciplin.
Min pointe er, at uanset hvordan brugeren finder din hjemmeside, og uanset hvilken side hun åbner først, så skal hun straks kunne overskue, om din hjemmeside indeholder den information, hun leder efter.
For hun leder efter noget bestemt. Og hvis du har det, men hun ikke kan finde det, så er den gal. Men også hvis du ikke har det, og hun alligevel forsøger at finde det, er den gal. Begge situationer giver frustrerede brugere, og den slags kommer bare ikke igen en anden gang.
Midlet til at gøre hjemmesiden overskuelig hedder informationsarkitektur. Og som i al god arkitektur handler det om at skabe konsekvens og rene linjer.
Mål nummer to er, at hjemmesiden skal kunne kontakte brugeren igen. For lige om lidt har brugeren fundet den ønskede information og er faret videre ud over nettet. Måske kan hun huske din hjemmesides adresse, ofte kan hun ikke. Måske kommer hun igen - men ofte gør hun det ikke uden hjælp. Derfor vil du gerne kunne tage kontakten fremover.
Tricket er at få lov til at kontakte hende med informationer, der interesserer hende. På den måde kan I opbygge et egentligt forhold mellem jer. Dialogmarkedsføring kalder nogle det. Selv foretrækker jeg at kalde det medier, fordi formålet er at interessere brugeren, og det opnår man altså kun med interessant information, ikke med selvpromoverende markedsføring.
Selve funktionen kaldes for ‘fangarme' - fordi den fanger brugeren ind og trækker hende til hjemmesiden, fremfor passivt at afvente, at hun selv får lyst. Det praktiske middel er først og fremmest nyhedsbreve, for nogle ganske bestemte små målgrupper kan det også være RSS - og hvis man har det rigtige indhold til de rigtige mennesker, kan man såmænd også bruge mobiltelefonen, men så bliver det altså også rigtig langhåret.
Nyhedsbreve er det mest aktuelle - og i modsætning til Computerworlds læsere, så er der stadig rigtig mange netbrugere, der ikke modtager et eneste nyhedsbrev. Der er masser af plads i indbakkerne derude.
Så fang din bruger, mens hun er optaget af dit gode indhold, og tilbyd hende at opdatere løbende med interessant nyt om emnet. Hvis dit indhold er godt, og hvis du kan nære dig fra at fritte hende for alle mulige informationer (vent dog, dem kan du altid få), så har du pludselig en loyal læser i stedet for en forbipasserende informationshøster. Og loyale læsere har det med at blive kunder.
Mål nummer to er derfor at få lov til at kontakte brugeren.
Prøv det! Du får gladere brugere og flere besøg. Og med det udgangspunkt er dine øvrige mål helt sikkert lettere at gennemføre.
OriginalModTime: 22-06-2006 15:18:08