Omstilling til social teknologi

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. juni 2006.


Chefen for Accen­tures teknologi­udvikling i Europa mener, at innovation er blevet et modeord, der vil blive brugt mange penge
på uden at skabe ny forretning.
Ridserne i lakken fra det sidste års ballade om lønudbetalingerne i Københavns Kommune var ikke til at få øje på, da verdens fjerdestørste leverandør af it-service slog dørene op til Accenture Innovation Forum i firmaets nye lokale i Ørestaden. Sammen med samarbejdspartnere som Avanade, BEA, Microsoft, Oracle og SAP demonstrerede Accenture, hvordan koncernen arbejder med teknologiudvikling.
- Der sker et skift i fokus lige nu. De seneste år har der næsten udelukkende været fokus på forretningsprocesser, og der er ikke blevet talt så meget om teknologi. Det er ved at ændre sig.
Blandt deltagerne denne eftermiddag i Ørestaden er Martin Illsley, der er chef for Accenture Technology Labs Europe. En 150 mand stor udviklingsenhed placeret i sydfranske Sophia Antipolis med ansvar for at omsætte tekno­logi-ideer til kommercielle løsninger.
- Vi er hinsides automatisering og har været gennem først en bølge med udvikling af teknologi og en bølge med udvikling af processer. Nu er udvikling af teknologi og processer smeltet sammen til en ny form for teknologiudvikling, der omfatter højteknologi og social videnskab, siger Martin Illsley.
Gennem vinduerne i det kontor, hvor interviewet finder sted, kan man se en god del af den niende etage, hvor Accenture holder til og videre ud over Amager og ind over København. Men på trods af udsigten bliver øjnene hængende ved de løsninger, som bliver demonstreret ude på den anden side af vinduerne.

Overvågning af hjertepatienter ved hjælp af RFID og Bluetooth. Rejsekortet der skal gøre papirbilletter overflødige i den kollektive trafik. Den offentlige sektors store satsning på SOA.
Accenture har fingrene nede i nogle af de mest prestigefyldte teknologiprojekter i Danmark. Og dermed også risikoen for at få nogle flere øretæver i fremtiden.
- Hos Accenture har vi nok nogle af de bedste muligheder for at få ideerne fra udviklingsarbejdet gjort til produkter. Det skyldes vores samarbejde med en række af verdens største virksomheder om udvikling og implementering af service og løsninger, siger Martin Illsley.
Han fortæller at arbejdet i Accenture Technology Labs Europe er fordelt på fire områder: Human computer interaction, Analytics og insights, Systems integration og Intelligent device integration.
- Accenture er jo ikke produktfokuset, men fokuseret på teknologiprocesserne. Derfor handler udviklingsarbejdet hos os hele tiden om, hvordan mennesker vil bruge teknologien.
- Inden for human computer interaction arbejder vi i øjeblikket med skærme overalt. Vi udvikler for eksempel en skærmvæg, der giver mulighed for at mange mennesker kan arbejde med forskellige opgaver på en gang. Hvilke opgaver og hvordan, det er det, vi skal prøve af sammen med nogle kunder, der kan finde anvendelse for sådan en løsning, fortæller Martin Illsley.

I samme område arbejder hans folk med teknologi, der bogstavelig talt kan hjælpe med at overtale folk - til at gå på slankekur, holde op med at ryge eller lignende. Ved hjælp af den 3D-scanning kan man skabe en virtuel udgave af den person, der skal overtales eller rådgives - en model der kan bruges til at modellere forskellige scenarier, så personen kan se, hvordan de ser ud om fem år, hvis de bliver ved med at spise, drikke eller ryge.
- I analytics og insights fokuserer vi på hjernen og de neurale netværk, der styrer, hvordan vi opfører os og handler i forskellige situationer. Her har vi i løbet af de sidste tre år fået langt bedre indsigt i, hvordan hjernen fysisk fungerer. Det kan vi bruge til at forudse adfærd og gøre forudsigelserne operationelle i ledelses- og samarbejdsværktøjer.
- Ustrukturerede data er en anden del af vores arbejde med analytics og insights. En ide er at skabe de modeller, der gør det muligt at måle, om et dokument er negativt eller positivt i sin tone og så anvende dem til at måle, hvad der bliver skrevet om virksomheder eller personer.
Ultimativt kan Martin Illsley sagtens forestille sig, at man kan udvikle teknologi, der gør det muligt at identificere mennesker ud fra deres dokumenter, surfingmønstre og lignende netadfærd.

Accenture Technology Labs arbejder også med identifikation inden for dataintegration, her handler det bare om at anonymisere data. Ifølge Martin Illsley kan 80 procent af USA's befolkning iden­tificeres ved hjælp af viden om køn, postnummer og fødselsdag, men i en lang række kommercielle forhold ville det være bedre, hvis det var umuligt overhovedet at spore disse data, forklarer han.
Det fjerde område i Martin Illsleys laboratorium indeholder nogle af de mest kontroversielle aktiviteter. I intelligent device integration arbejdes der nemlig med alle ikke pc-relaterede intelligente løsninger.
- Et godt eksempel er den manglende software, der kan få forskellige sensorer til at kommunikere. For eksempel hvis du har et adgangskort, der registrerer, hvor i bygningen du er, og efterlader kortet på dit bord, siger Martin Illsley og fortsætter:
- Så går du ned i kantinen. Og sikkerhedssystemet ved ikke, om det skal stole på data fra dit adgangskort eller kameraet i kantinen.

Næste skridt i den retning er robotter, der kan bruges til repræsentation. Robotter, der bogstavelig talt kan overtage møder eller lignende, er en af de ideer, Martin Illsley ser for sig.
- Det vil jo virkelig revolu­tionere vores verden, hvis vi rent faktisk er i stand til at være mere end et sted ad gangen, siger han. Og innovation skal revolutionere, hvis det skal skabe forretning.
Men Martin Illsley understreger, at revolutionerende ideer ikke kommer af sig selv. Lige nu beskæftiger han især matematikere og specialister i kunstig intelligens, men i fremtiden forventer han at hyre stadig flere kandidater fra forskellige videnskaber for at sikre det lange seje træk i innovationen.
- Der er en masse hype om innovation lige nu. Der vil blive brugt mange penge på at samle ideer i store databaser, men ofte vil de ikke resultere i noget, der skaber forretning, siger Martin Illsley.
Han har arbejdet med udvikling hos Accenture siden 1991 og understreger, at han på ingen måder kender alle de detaljer, der gør den god ide til en kommerciel succes. Men en del af ideernes anatomi kender han efterhånden.
- Der er udvikling, som er en ren langsigtet forskningsindsats. Og der er udvikling, som er egentlige opfindelser. Vi arbejder et eller andet sted mellem de to yderpoler, siger chefen for Accentures Technology Labs Europe.

Billedtekst:
fusion - Nu er udvikling af teknologi og processer smeltet sammen til en ny form for teknologiudvikling, der omfatter højteknologi og social videnskab, siger Martin Illsley, der er chef for Accenture Technology Lab Europe.

Boks:
Accenture i tal
Accentures 123.000 ansatte skabte i 2005 en omsætning på godt 17 milliarder dollars og en indtjening på 940 millioner dollars.
I Danmark beskæftiger verdens fjerdestørste leverandør af it-service knap 400, der i 2005 omsatte for knap 595 millioner kroner. Til gengæld måtte de notere et underskud på 140,5 millioner kroner.
Det danske underskud hænger sammen med problemerne i Københavns Kommune. Her har Accenture brugt næsten 200 millioner kroner på udviklingen af det lønsystem, som selskabet blev fyret fra i maj 2005.

OriginalModTime: 15-06-2006 14:01:58




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere