Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. juni 2006.
Konsulenthuset McKinsey vil holde medietopmøde for gamle og nye medier.
Scenen bliver formentlig New York, når managementkonsulentfirmaet McKinsey i løbet af en måneds tid samler topfolk fra internetmedier og annonceverdenen for at brainstorme. Ifølge avisen Financial Times er formålet at finde den formel, der kan sikre den bedste forretningsmæssige udnyttelse af de sociale netværkssider på internettet.
Avisen mener at vide, at der er inviteret topfolk fra virksomheder i spektret fra Yahoo til YouTube. Alle har de interesse i at gøre forretning på de meget populære internetsteder, hvor brugerne selv leverer indholdet i form af billeder, video, blogs og lignende.
De skal bare finde den formel, som gør siderne med brugernes eget indhold til egentlige internetmedier med mulighed for et kommercielt grundlag. En formel, der på ingen måder må rokke ved de grundliggende forudsætninger, der i først omgang har trukket brugerne til.
- Annoncører er på udkig efter et lederskab i arbejdet med at nå det voksende publikum for brugergenereret indhold, siger administrerende direktør Aaron Cohen fra Bolt Media til Financial Times.
Han er angiveligt involveret i planerne om et topmøde, der skal lægge grunden til sådan et lederskab.
Management-konsulentfirmaet McKinsey blev i sidste halvdel af 1990'erne nærmest synonym med udnyttelsen af informationsteknologi til at effektivisere og understøtte forretningsprocesserne i virksomheder. Så konsulentfirmaets interesse for at identificere og understøtte de kommercielle muligheder i nye internetmedier er et sikker tegn på, at der er penge i farvandet.
Sidste år blev der brugt flere penge på at annoncere i internetmedier end nogensinde før. Globalt set blev der købt internetannoncering for 12,5 milliarder dollars, hvoraf langt de fleste midler blev brugt i forbindelse med søgemaskiner, som stadig er langt den største kilde til online-annonceindtægter.
I Danmark laver Foreningen af Danske InternetMedier statistik over salget af annoncer på internettet. I 2005 eksploderede salget med en vækst på 34 procent eller 100 millioner kroner til en samlet officiel annonceomsætning på 392 millioner kroner.
Men statistikken er kun et hjørne af det danske mediaforbrug på internettet. For den søgeordsannoncering, som er i kraftig vækst, er ikke regnet med.
I årsstatistikken fra Foreningen af Danske InternetMedier skriver foreningens formand Christian Peytz, at netop annonceringen i forbindelse med Google har været med til at bringe det samlede skøn over internetannonceringen i Danmark over en milliard kroner i 2005.
Folkene bag McKinsey-initiativet vil ifølge Financial Times meget længere ud på internettet for at finde forretningsmuligheder. Især mulighederne i forbindelse med onlinevideo har fanget interessen hos de professionelle mediafolk, som er på jagt efter det publikum, der i stadig stigende grad svigter traditionelt tv og drager ud på de internetsider, hvor der er videoindhold.
Den hastige udvikling af højhastighedsinternet i verdens rige lande gør levende billeder nemmere tilgængelige og langt mere interessante for brugerne. Det er både de professionelle mediers aktiviteter og brugernes eget indhold, der trækker.
Merrill Lynch vurderer, at annoncering i forbindelse med online video udgør en værdi på omkring 300 millioner dollars i dag. Men i løbet af få år ventes det tal at stige til en milliard dollars.
Annoncering med levende billeder er ikke alene knyttet til levende billeder på nettet. Alt online-indhold kan peppes op med videoannoncering.
- Video på nettet er en stor ting, siger AOL's topchef Jonathan Miller til Financial Times.
Han regner da også med, at de store annoncører og bureauer i høj grad vil udnytte disse muligheder hos traditionelle onlinemedier.
Det er nærmest en "no brainer". Og det er da også i muligheden for at udnytte siderne med det brugerdrevne indhold, at annoncører, bureauer og medifolk har brug for at tænke nyt.
MySpace er den stærkest lysende stjerne på dette firmament i øjeblikket. På et halvt år er antallet af medlemmer vokset med 111 procent, og de skaber selv indholdet i form af billeder, blogs og lignende.
Den gennemsnitlige bruger er på MySpace 184 minutter om måneden og bruger de meste af tiden på at arbejde med sine egne billeder, video og blogs, ligesom vennernes indhold bliver tjekket og kommenteret.
- Disse sider er internettets svar på reality-tv. Det er ekstremt billigt at producere indhold, siger Jon Gips, der er senior director of media hos Nielsen/Net Ratings.
Der ligger et stort, uudnyttet annoncemarked, som skal defineres og håndteres, uden at brugerne forsvinder. Det skal nok få internetmediernes topfolk til New York.
OriginalModTime: 01-06-2006 14:01:23