Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. juni 2006.
Skellet mellem medier og annoncer brydes, fordi annoncørerne er begyndt at udgive egne medier.
Der findes en altafgørende forskel på medier og annoncer, som alt for få har gjort sig klart: Et medie er interessant for sin læser, mens en annonce udnytter læserens interesse for mediet og afbryder læsningen med sit budskab. Sådan skæres den kage, uanset om vi taler tv, radio, print eller net.
Men den arbejdsdeling bliver ændret i disse år. Annoncørerne er begyndt at udgive egne medier. De er begyndt at gøre sig interessante i stedet for bare at være irriterende. Og skellet mellem medier og annoncer brydes op.
En hvilken som helst dansker, der har fået barn inden for de seneste 15 år, har oplevet at blive begavet med interessante og lødige bøger om børn - med venlig hilsen ble-mærket Pampers. Koblingen for Pampers har været klar: ‘Det er begrænset, hvor meget interessant, vi kan sige om bleer, men vi kan tale i årevis om børn.'
Resultatet er helt sikkert gunstigt for salget - for bøgerne udgives stadig. Og koblingen mellem det seriøse medie og købebeslutningen i butikken er åbenlys: ‘Når de interesserer sig så meget for børn, så laver de helt sikkert også nogle gode bleer. De er jo eksperter.'
Siden Pampers begyndte med sine baby-bøger er nettet blevet hverdag. Og med nettet er der kommet terabytes af nye medier. For aldrig har det været billigere at producere og distribuere sit eget medie - og derfor skyder de op overalt, som mælkebøtterne i min plæne.
Afsenderne er hvem som helst. Her er både glade entusiaster og beregnende professionelle. Og her er rigtigt mange dygtige fagfolk inden for hvad som helst, som nu tager de første spæde skridt ud i medieverdenen. Det er nichernes paradis. Her er medier om hvad som helst. Men de fleste er kedelige. De handler om et bestemt produkt eller et firma, i stedet for at gøre sig interessante indenfor et bestemt emne.
Nogle gør det rigtig godt. Men de fleste glemmer, hvem de skriver til. For de er så vant til at betale for at få lov til at forstyrre, at de helt svømmer over af glæde ved at have deres eget medie. Og så går de ellers i gang med at forstyrre fra start til slut. Og det er dumt. For det er den sikre måde at miste læsere på. Vi læser nemlig kun de medier, der interesserer os. Og jo flere medier, der eksisterer, des mere kræsne bliver vi.
Derfor virker reklametankegangen ikke i dine egne medier. Derfor handler det om at være interessant - ikke irriterende. Og derfor er det en ledelsesopgave at sikre, at firmaets medie er interessant. Det er ikke bare et spørgsmål om at ‘opdatere' - det er et spørgsmål om at pirre kundernes nysgerrighed.
Når man annoncerer i andres medier, betaler man for at få veloplagte, interesserede læsere. Når man arbejder med egen hjemmeside må man selv sørge for at gøre sig interessant. Og det er altså lettere sagt end gjort. Især for de markedsføringsfolk, der aldrig har bestilt andet end forstyrre læserne.
Men selvfølgelig kan det lade sig gøre. Og det er klart for alle, at perspektivet er enormt. For den, der er afsender af det autoritative medie inden for et hvilket som helst område, er naturligt respekteret af sine læsere. Og står derfor stærkt, næste gang der skal handles.
Det kan man så lære ved at tænke eller ved at føle. Men lære det skal vi, for mediernes verden er nådesløs. Den, der tilfredsstiller sit publikum, vinder opmærksomheden også næste gang mediet udkommer. Den kedelige får ikke chancen igen.
cs@peytz.dk
Claus Sølvsteen har arbejdet med nye medier siden 1990. Han er indehaver af Danmarks første private email-adresse og partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co .
OriginalModTime: 01-06-2006 14:03:39