Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. maj 2006.
Demokratisering af forretningsviden betyder ikke adgang til al viden for alle. Derfor bliver det vigtigt at definere rollerne i virksomheden.
Optimal udnyttelse af virksomhedernes forretningsviden står højt på direktørernes ønskeseddel. Men ifølge en af branchens førende analytikere inden for systemer til forretningsanalyse - eller business intelligence - har de fleste virksomheder ikke gjort sig klart, hvad der skal til for at opfylde ønsket.
- Business intelligence er ikke et projekt, men en proces. Selvfølgelig starter business intelligence med mindst et par omfattende projekter, der analyserer virksomhedens datastruktur og behov for forretningsviden samt indførelse af it-værktøjer, der understøtter processen. Men processen stopper ikke her.
Andreas Bitterer er vice president hos analysehuset Gartners tyske selskab og en af branchens førende analytikere på området. Ifølge Gartners undersøgelse af 2006-dagsordenen hos 1.400 it-direktører i hele verden har systemer til forretningsanalyse højeste prioritet i 2006 med en gennemsnitlig stigning på 4,8 procent i andelen af it-budgettet.
- Det er tankevækkende, at vi i it-branchen og it-afdelingerne i flæng taler om business intelligence, analyser og rapporter, mens mange chefer og nøglemedarbejdere med forretningsansvar ikke har en idé om, hvad business intelligence indebærer, siger Andreas Bitterer.
- Enhver organisation styrer pengestrømmen, men ingen styrer forretningsviden. Og forretningsviden er et aktiv for en virksomhed, der skal styres og ledes som et aktiv på lige fod med for eksempel pengestrømmen, siger han.
På direktionsgangene og i bestyrelseslokalerne drømmer topchefer både om lækkert designede overbliksskærme, hvor de i realtid kan sammenligne nøgletal for virksomhedens resultater med ledelsens planer, og rapporteringsformer, der bringer virksomhedens viden i anvendelse over hele organisationen samt hos leverandører og kunder.
Et såkaldt white paper lavet af analysehuset IDC for Microsoft fastslår, at 44 procent af meget store virksomheder i dag forsyner eksterne interessenter med rapporter fra deres systemer til forretningsanalyse. Og IDC bruger blandt andet tallet som argument for, at business intelligence-markedet bevæger sig væk fra at være en løsrevet applikation til gavn for de øverste chefer i en organisation.
Titlen på IDC's white paper er "Microsoft SQL Server 2005: Bringing Business Intelligence to the Masses". Og Microsofts formål med at betale for analysen er da også at få en tredjeparts vurdering af, hvordan SQL Server 2005 lever op til brugernes ønsker om værktøjer, som kan anvendes i forretningsanalyse.
Demokratisering af viden i organisationen er en anden overskrift for arbejdet med business intelligence. Den kommer fra Oracle, der før påske introducerede Oracle Business Intelligence Suite, der er resultatet af sammenlægningen af Oracles og Siebels produkter på området for forretningsanalyse.
- Med produktet Business Intelligence Suite Standard Edition One (beregnet for mindre virksomheder, red.) kan vi for under 200.000 kroner levere database, analyseværktøj, rapporteringsværktøj og mulighed for at udbyde det til alle brugere. Pointen er, at viden er blevet demokratiseret og kan leveres tæt på realtid til hvem som helst, siger salgsdirektør Thomas Honoré fra Oracle Danmark.
Andreas Bitterer fra Gartner støtter synspunktet om demokratisering af viden. Han ser perspektivet i det hos de mindste virksomheder, men realisering sker lige nu i de største organisationer med flere end 10.000 brugere af business intelligence-løsninger.
- Demokratiseringsideen er først og fremmest drevet af stordriftstankegangen. Det vil sige, at man ønsker at udnytte investeringerne i business intelligence mest mulig, siger Andreas Bitterer.
- Man skal også været meget opmærksom på, at ideen om demokratisering af viden ikke er et spørgsmål om at give alle adgang til alting, men derimod et spørgsmål om optimal udnyttelse af forretningsviden. Derfor er der et stort behov for at definere roller i virksomhederne. Roller som afgør, hvem der har brug for hvilken forretningsviden, hvornår og hvordan, siger han.
Billedtekst:
forretningsanalyse Pointen er, at viden er blevet demokratiseret og kan leveres tæt på realtid til hvem som helst, siger salgsdirektør Thomas Honoré
fra Oracle Danmark.
Foto: Steen Brogaard
Boks:
business intelligence
Business Intelligence er tæt på at blive et overordnet standardbegreb for en række it-værktøjer, der understøtter forretningsanalyse og beslutningsprocesser. Formålet er at samle og analysere metadata på tværs af en virksomhed fra planlægning over produktion og salg til administration for at viderebringe den viden, som udgør konklusionerne i form af for eksempel faste rapporter eller online-skærmbilleder med variable data (dashboard).
Business Intelligence-markedet er præget af en gruppe leverandører med værktøjer til forretningsanalyse som speciale blandt andre SAS Institute, Business Objects og Cognos. Men stort set alle betydende leverandører af ERP-systemer fra SAP over Oracle til Microsoft har deres egne produkter, som konkurrerer med specialleverandørerne inde fra kundernes it-løsninger.
IDC estimerer det danske marked for business intelligence til cirka 30 millioner euro om året med en udsigt til vækst på seks-otte procent årligt frem til 2009.
OriginalModTime: 10-05-2006 13:43:15