Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. april 2006.
Computerworld taler med danske topchefer om, hvordan de anvender it i deres hverdag.
Topchefens teknologitanker
Legos administrerende direktør, Jørgen Vig Knudstorp, er på ingen måder
en maskinstormer, selvom han de sidste to år har nedtonet it både i driften og produkterne.
Den åbne dørs politik er et mantra for mange topchefer i 2006. For Jørgen Vig Knudstorp har begrebet fået en ny dimension det sidste år, hvor han bogstavelig talt har digitaliseret den åbne dør gennem en weblog på Lego-koncernens intranet.
Det betyder, at alle Legos godt 6.000 medarbejdere over hele verden døgnet rundt har virtuel adgang til topchefens hjørnekontor i Billund. På "Jørgens blog" kan man se den administrerende direktørs kalender, læse præsentationer, han har givet ved forskellige lejligheder, bladre i direktørens fotoalbum og læse de indlæg, som han skriver mange af.
- Vi har i ledelsen overvejet, om det her bare var Billed-Bladet om chefer eller et værktøj, der løser en reel opgave i ledelsesarbejdet. Jeg er altså kommet til den konklusion, at bloggen har en vigtig funktion i arbejdet med at sætte retningen for virksomheden, siger Jørgen Vig Knudstorp.
- Lego er er en lille global virksomhed med meget forskellige fagkulturer, som for eksempel design, produktion, administration og salg. Så der er både en geografisk og kulturel dimension, der skal håndteres i arbejdet med at dele viden og kommunikere ledelse til alle niveauer.
- Det er som at komme ind på mit kontor. Man kan følge med i min kalender, se billeder af min familie og de sidste Lego-modeller, jeg har bygget, eller læse om mine personlige tanker.
Det er både Jørgen Vig Knudstorps overvejelser om konkrete forhold og ændringer i virksomheden samt hans refleksioner over, hvad en administrerende direktør er og skal kunne, der finder vej til hans blog. Han forklarer, at han ikke holder sig tilbage med skriveriet, hvis informationerne er konkurrentsensitive, men at han har lagt bånd på sig selv ved lejligheder, hvor hans holdning kunne være pressesensitiv.
I klinisk softwareteknologisk forstand er "Jørgens blog" slet ikke nogen weblog. Den er et site i intranettet med de samme muligheder for at give feedback, som der er overalt i koncernens intranet, det vil sige løbende indlæg som kommentarer eller direkte mail til forfatteren.
Men grundideen er den samme som en ægte weblog, og så kan "Jørgens blog" endda mere, fordi den også henter oplysningerne fra hans kalender. Og topchefens kalender er den funktion, der har flest hits, mens hans personlige indlæg har lidt færre.
- Bloggen har stor betydning. Nu kommer jeg rent faktisk i kontakt med medarbejdere i Taiwan og natholdet i Billund om et emne. De fleste vælger at sende mig en mail direkte, nok fordi de færreste har lyst til at argumentere med den administrerende direktør i fuld offentlighed, og jeg får også mails med tanker og ideer i forbindelse med møder eller arrangementer, som står i min kalender.
- Jeg kendte lidt til weblogs fra den kommunikation, som vi har med de mange Lego-fans over hele verden, men det var kommunikationsafdelingen, der foreslog at anvende teknologien på den her måde. Der var nogle, som frygtede, at jeg ville blive oversvømmet med meninger og mails, men realiteten er, at jeg får, hvad der svarer til en enkelt henvendelse om dagen - fuldstændig som med den rigtige åbne dør, bare for alle godt 6.000 medarbejdere, siger Jørgen Vig Knudstorp.
Den 37-årige administrerende direktør for et af dansk erhvervslivs ikoner har altid været interesseret i teknologi og fulgt med fra de første mikrocomputere til dagens uoverskueligt komplekse informationsteknologi, som han gerne indrømmer, at han på ingen måder kan følge detaljerne i.
- Jeg hører til dem, der kender udviklingen og teknologiens anvendelse, men altså ikke kan forklare konkret, hvad der sker inde i maskinerne. Jeg er i stand til holde to netværk kørende derhjemme og sidder lige nu og bøvler med at få min smartphone til at synkronisere med Outlook.
På mødebordet foran Jørgen Vig Knudstorp ligger hans Qtek smartphone, som han er overbevist om vil være hans centrale it-enhed i de kommende år, og især når han har fået anskaffet et af de tastaturer, der via en infrarød forbindelse projiceres ned på bordet foran terminalen, så han kan bruge smartphonen til at skrive på.
- Helt generelt så mangler vi i dagens teknologi noget brugervenlighed og gode brugergrænseflader, der er nemme at anvende. Vi kan jo se, at der differentieres i usability på mobiltelefoner, så de matcher forskellige brugeres behov - men det sker bare ikke i traditionel software og hardware.
- Konsekvensen er, at vi ikke bruger alle vores muligheder. Et godt eksempel er taskmanageren i Outlook, der kan bruges til at styre alt muligt, alligevel sidder vi også rundt omkring på Lego og laver lister i Word og Excel, fordi det ikke er simpelt og logisk at anvende task manageren.
Det simple og logiske ligger Jørgen Vig Knudstorp meget på sinde, når det gælder teknologi. Derfor har han, siden han overtog jobbet som administrerende direktør i Lego, haft det synspunkt, at teknologianvendelsen skulle nedtones mest muligt både i forretningen og i produkterne.
- Vi har været igennem en proces, hvor vi har omdefineret syv kerneprocesser og skabt en samlet sales and operations process for Lego. I den slags udvikling tror jeg på low tech, siger Jørgen Vig Knudstorp.
- Selvfølgelig kan processer systemunderstøttes med teknologi. Hvis vi bruger to uger på at nedbryde en sales forecast, og det kan automatiseres til at tage tre dage, så er der en klar business case for automatisering.
Den filosofi er helt afgørende for Jørgen Vig Knudstorps syn på anvendelse af it i forretningen. Han anser grundlæggende systemplatforme for farlige og har endnu ikke set den SAP-løsning, hvor alting kører på en SAP-platform og alt bare er godt.
- Vi må hele tiden overveje, om vi udnytter de eksisterende værktøjer godt nok. Kan vi nøjes med at løse en opgave i et Excel-ark, så er det da det, vi skal gøre, siger han.
Men for Legos topchef stopper teknologiovervejelserne ikke med forretningen. Legos klodser skriger også på at blive gjort intelligente.
- I dag udgør teknologi-indholdet i vores produkter en mindre, etcifret del af omsætningen. I 2010 ser jeg gerne, at andelen bliver tocifret, siger Jørgen Vig Knudstorp.
- Lego skal være i det virtuelle rum, fordi familierne er der. Man skal bare huske på, at Lego-klodser er nemme at kommunikere indholdet af i butikken, men lige så snart der indgår et enkelt element af teknologi, som en stemmestyret sensor eller lignende, så bliver det meget sværere at kommunikere værdien af produktet, siger han.
Billedtekst:
Enkelt?- Vi må hele tiden overveje, om vi udnytter de eksisterende værktøjer godt nok.
Kan vi nøjes med at løse en opgave i et Excel-ark, så er det da det, vi skal gøre, siger
Jørgen Vig Knudstorp, administrerende direktør for Lego. Foto: Martin Dam Kristensen
Boks:
Blå bog
Jørgen Vig Knudstorp er 37 år og uddannet cand.oecon. og ph.d. Fra 1998 til 2000 var han konsulent hos McKinsey
& Co.
I 2001 blev han ansat i Lego, hvor han fra maj 2002 stod i spidsen for strategiafdelingen.
Fra april til november 2003 var han konstitueret økonomidirektør og blev i november udnævnt til senior vice president og medlem af koncernens øverste ledelsesteam med ansvar for corporate affairs.
Han har været administrerende direktør siden oktober 2004.
Lego
Lego Koncernen har, siden Jørgen Vig Knudstorp i 2004 overtog styringen, vendt skuden, så retningen ikke længere er mod afgrunden.
I 2004 måtte Lego sluge et underskud på næsten to milliarder kroner som resultat af en omsætning på 6,315 milliarder kroner. I 2005 skabte de godt 6.000 ansatte et overskud på 505 millioner kroner af en omsætning på 7,050 milliarder kroner.
Legos it-drift og it-udvikling
er outsourcet. Retningen for koncernens it-arbejde er lagt fast i en treårig strategi. Og kursen holdes via månedlige møde mellem topledelsen
og it-direktør Jan Amtoft.
OriginalModTime: 27-04-2006 13:15:28