Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. april 2006.
I stedet for krav til storage og infrastruktur skal it og forretning tale om dokumenthåndtering fra vugge til grav eller information lifecycle management (ILM).
Paul Talbut bryder sig egentlig ikke om it-verdenens mange forkortelser. Alligevel er manden med mere end 30 års it-erfaring fra finanssektoren nødt til at ty til en forkortelse for at forklare, hvordan hele vores teknologiafhængige verden skal kunne håndtere den aktuelle eksplosion i mængden af data.
ILM eller information lifecycle management er begrebet, som han vil bruge til at få flere forretningsansvarlige chefer til også at interessere sig for og prioritere de it-opgaver, der relaterer sig til håndteringen af data samt den medfølgende infrastruktur og ikke kun de applikationer, der understøtter forretningsprocesserne i netop deres ansvarsområde. Som europæisk formand for interesseorganisationen The Storage Networking Industry Association (SNIA) er Paul Talbut især fokuseret på storage og infrastruktur, men han understreger, at SNIA arbejder med et meget bredt ILM-begreb.
- ILM er er ikke en teknologi men en proces, som i høj grad skal skabes af de forretningsansvarlige. I SNIA diskuterer vi ILM-begrebet og håndteringen af data med interessenter, som rækker langt ud over den traditionelle it-verden, siger Paul Talbut.
- Målt i terabytes vokser mængden af data i verden med 60 procent om året. Samtidig kommer der mindste 16.000 nye love, regler og bekendtgørelser til over hele verden, som virksomheder og organisationer er nødt til at forholde sig til ud over den almindelige interesse i at kunne beskytte og genskabe data for at holde virksomheden kørende, siger han.
Det er derfor Paul Talbut og SNIA gerne vil have regnedrengene i tale. Han peger på, at it-branchen de seneste par år har haft meget travlt med at tale om de krav til datahåndtering, som de amerikanske politikere har vedtaget i den såkaldte Sarbanes-Oxley lovgivning i kølvandet på en række erhvervsskandaler i USA.
Men både EU og landene i Asien udvikler hele tiden love, regler og bekendtgørelser der berører data, og som virksomheder er nødt til at tage høje for i deres arbejde - også kaldet compliance. Så Paul Talbut mener ikke det er et øjeblik for tidligt, at direktører - hvad enten der står administrerende, finans eller personale foran - begynder at interessere sig for, hvordan data håndteres i deres organisation.
Foreløbig har dataeksplosionen først og fremmest givet sig udslag i et øget salg af storage-software, der ifølge IDC voksede med 12,6 procent på verdensplan i 2005. I alt blev det til et beløb, der svarer til 55,6 milliarder kroner.
- Vi er nødt til at fjerne forvirringen om ILM-begrebet. SNIA har allerede lavet en definition af information lifecycle management, som der er enighed om i storage-branchen. Men det helt afgørende emne er dataklassifikation, så it-afdelingen og forretningsenhederne kan definere, hvordan forskellige typer af data skal prioriteres og håndtere dem herefter, fortæller Paul Talbut.
En af måderne, SNIA arbejder på er gennem en række regionale endagsseminarer, hvor slutbrugere gennem leverandørneutrale indlæg får indblik i emner som ILM, data- beskyttelse, IP-storage og virtualisering. Desuden arbejder SNIA på skabe standarder og certificere på storageområdet.
Boks:
SNIA
The Storage Networking Industry Association startede som en amerikansk interesseorganisation, der skulle udbrede kendskabet til SAN-løsninger. I dag er organisationen verdensomspændende og arbejder for at udbrede information lifecycle management-begrebet.
Organisationen har 7.000 aktive medlemmer herunder 450 leverandører og organisationer.
SNIA har haft mere end 10.000 it-professionelle på seminarer og kurser samt certificeret mere end 1.000.
Det nordiske kapitel af SNIA har eksisteret siden sommeren 2005 og har netop holdt det første seminar i København.
OriginalModTime: 06-04-2006 15:10:58