IBM tager kunden op på skødet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


IBM forsøger med en ny model at knytte kunderne tættere til sit udviklingsarbejde.

Med en dansk kunde som partner har IBM gennem halvandet år arbejdet på en metode, der giver en kunde mulighed for at snuse til og kommentere en it-løsning, før den er færdig.
- Metoden handler om at få kunden så tæt på processen som muligt. På den måde kan vi opdage eventuelle misforståelser på et tidligt tidspunkt og undgå at få uventede krav ind undervejs, siger senior-it-specialist Jan Bonde fra danske IBM Transport & Logistics, der er den afdeling under IBM Global Services, som har udviklet modellen.
Delpræsentationernerne - også kaldet kundeverifikationssessioner - skal give både leverandør og kunde mulighed for at korrigere udviklingsarbejdet undervejs og undgå ubehagelige overraskelser, når brugertesten går i gang.
- Ved at lade kunden prøve it-løsningen undervejs får vi en enorm indsigt i, hvordan kunden rent faktisk vil bruge en applikation, og kan dermed korrigere kursen og få færre sidste øjebliks-ændringer, fortæller han.

Sessionerne lægges ind som en del af projektplanen. På den måde kommer de som Jan Bonde udtrykker det til at fungere som en "live" milepælsrapport, hvor projektdeltagerne ikke bare kan skrive hvad som helst, men rent faktisk skal vise kunden nogle resultater.
Selve sessionerne gennemføres ved, at to testere sammen med projektets designere gennemgår de aktuelle dele af applikationen med kunden og derefter lader kunden selv prøve at arbejde med funktionerne.
Testerne registrerer, hvad kunden foretager sig, ved at skrive ned og lave optagelser, som efterfølgende bliver til en rapport med formulering af eventuelle ændringer, som både kunden og IBM skriver under på.
Designerne er med, fordi de kender historikken i projektet og dermed kan dæmme op for den diskussion, der nemt kan opstå, hvis kunden gerne vil have nye elementer tilføjet projektet efter at have set dele af den udviklede applikation. Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre, men skal så ske som et forslag til ændring i projektet med beregning af omkostninger og lignende.
- Kundeverifikationssessionernes succes handler om kommunikation. Kunden skal have så meget it-viden, at vedkommende kan vurdere funktioner i en applikation, der måske kun er halvt færdig, siger Jan Bonde.

Derfor har metoden også først og fremmest været brugt på store udviklingsopgaver - blandt andet en opgave på mere end 100.000 timer, som blevet leveret til aftalt tid og kvalitet.
Til gengæld arbejder de danske idefolk bag sessionerne på at udbrede den som en metode i hele IBM Transport & Logistics.

OriginalModTime: 30-03-2006 14:11:34




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere