Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. marts 2006.
Det lille softwarehus MatchWare præsenterede en ny udgave af mindmapping-værktøjet OpenMind på messen.
Det er igen blevet hverdag i MatchWares århusianske lokaler efter en hektisk uge på verdens største it-messe CeBIT, der sluttede i sidste uge. Ané Gyldholm er i fuld gang med at følge op på de mange kontakter, som blev etableret, og som nu skal omsættes i salg.
- Jeg har været på CeBIT mange gange, men det er første gang, jeg har oplevet, at vi havde et produkt, som fik folk til at tabe underkæben, siger hun.
MatchWare præsenterede den få måneder gamle OpenMind 2, som er en applikation, der kan bruges til at organisere ideer fra for eksempel brainstorming, møder og workshop til mind maps, som igen kan bruges direkte i en præsentation.
Den nye version indeholder en funktion med en tidslinje, så ideerne fra en brainstorm hurtigt kan organiseres til de første hjørnesten i organiseringen af et egentligt projekt. Den funktion fik ifølge Ané Gyldholm markante reaktioner frem hos kunderne.
- Mange fortalte os, at de bruger MS Project til at håndtere projekthåndtering, men at det tager lang tid for dem at organisere et projekt efter idearbejdet. Så de kunne i den grad se mulighederne i tidslinjen, fortæller hun.
- En anden reaktion kom fra et stort reklamebureau, der fortalte, at de betragter metoden, som den bedste måde at lave billige men gode proof of concept til kunder på. Så her åbner et nyt marked sig for OpenMind, fortæller Ané Gyldholm.
MatchWare har ellers sit fokus på skolemarkedet i Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrig og USA. De 25 ansatte fordeler sig på kontorer i de fem lande, og de 10 faste udviklere sidder i Århus og England.
- Vores første produkt Mediator til multimedieproduktion blev lanceret i 1993. Og da version 2 viste sig at sælge godt til skoler, fortsatte vi ad den vej, fortæller Ulrik Merrild, der er direktør og medstifter af MatchWare.
Lige nu har han base i Tampa, Florida, hvor han driver det amerikanske kontor. Her arbejder han efter samme strategi som i Europa. Det vil sige med fokus på at demonstrere produkterne for lærere på møder frem for mere traditionel markedsføring.
Boks:
CeBIT 2006
Efter en uges udstilling pakkede 6.262 udstillere sidste onsdag deres stande sammen i Hannover Messecenter, med 20 procent flere ordrer på blokken end sidste år.
Til gengæld havde "kun" omkring 450.000 gæster besøgt de 24 haller. En betydelig tilbagegang i forhold til sidste års 480.000 besøgende.
Antallet af besøgende fra USA steg med 28 procent.
Arrangørerne havde i år relanceret den del af udstillingen, der er specielt rettet mod de mindre og mellemstore virksomheder. Og CeBIT SME Forum registrerede en besøgsfremgang på 30 procent.
I alt angav 250.000 besøgende, at de kom fra virksomheder med færre end 500 ansatte.
Kilde: End-of-show report for CeBIT 2006
OriginalModTime: 23-03-2006 14:33:44