Et trådløst headset til alle

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. marts 2006.


Informationsteknologien skal være cool og praktisk, så den både er til arbejde og privatliv.
Hannover: Et trådløst headset til alle. Sådan lyder drømmen hos Hans Henrik Lund.
Han er administrerende direktør for GN Netcom, der var den største danske virksomhed, som udstillede på CeBIT i år. Standen var delt i to - en halvdel til de kølige stilige headset til kontorer og en halvdel til de frække små headset til den håndfri mobilsnak.
- GN Netcoms produkter er digital living, fortæller Hans Henrik Lund i et af standens små mødelokaler. Udenfor har hans medarbejdere travlt med at vise gæsterne på CeBIT headsets med og uden ledninger, bøjler og Bluetooth.
- Når først det trådløse headset er inde på kontoret, så kommer ordrerne. For det ser cool ud og er praktisk, siger Hans Henrik Lund.
Hans drøm om et trådløst headset til alle er hans egen vision for en fremtid, hvor computerne og kommunika­tionsenhederne er endnu mere allestedsnærværende i alle situationer end i dag og dermed vil kræve endnu flere input end i dag. Men tilbage i nutiden på CeBIT var salget til kontor og mobil i centrum for Hans Henrik Lund.
- I USA og Europa er der 150 millioner mennesker, som taler i telefon mere end 2 timer om dagen. 7 procent bruger et headset - en del af dem stadig med ledning, siger Hans Henrik Lund.
- Denne gennemsnitlige betragtning holder for eksempel ikke i Danmark, hvor vi fokuserer meget både på ergonomi og på, at medarbejderne har det godt med de daglige arbejdsopgaver. Men bundlinjen er, at mulighederne er gigan­tiske, siger han.
På bordet i det lille mødelokale står to runde opsatser med GN Netcoms nye 9300-serie, som blev introduceret på CeBIT. Det er markedets første Bluetooth-headset, der både kan håndtere fastnet- og IP-telefoni.
Den skulpturelle opsats tjener som lader for headsettet, når det ikke er i brug og kan også oplade et ekstra batteri, mens det står på skrivebordet og ser eksklusivt ud. Design spiller en vigtig rolle i den digitale livsstil.
- Vi bevæger os fra at være en traditionel ingeniørvirksomhed til at fokusere på forbrugerorientering. Det danske design er totalt afgørende for vores produkter, siger Hans Henrik Lund.
- Men det betyder ikke, at vi går på kompromis med teknologien. Siden 1999 er udviklingsafdelingen vokset fra 25 til 200 mand og omsætningen er vokset fra 1 milliarder kroner til 4,5.
På vej fra mødelokalet tværs over standen siger Hans Henrik Lund, at han nogle gange kalder sig selv "drugdealeren". For når først brugerne har fået smag for den digital livsstil med headsettet, så vil de ikke opgive det.

Ude på gangene ved siden af GN Netcoms stand kan man hurtigt få øje på konkurrenterne, der også gerne vil gøre brugerne afhængige af den digitale livsstil. Med 25 millioner solgte headset i 2005 har GN Netcom en markedsandel på 35 procent, den største konkurrent Plantronics har næsten ligeså stor en andel.
Men GN Netcom får bogstavelig talt også konkurrence fra den anden side. Nabostanden tilhører nemlig Sennheiser Com­munications, der med hovedkvarter i Greve syd for København laver headsets til multimedia og telefoni. Og ligesom GN Netcom har sin base i en audiologisk koncern med høreapparat produktionen i GN Resound som søsterselskab, så er Sennheiser Communications et selskab ejet i fællesskab af tyske Sennheiser Electronic GmbH KO og danske William Demant Holding, der også ejer Oticon.

Billedtekst:
-Vi bevæger os fra at være en traditionel ingeniørvirksomhed til at fokusere på forbrugerorientering. Det danske design er totalt afgørende for vores produkt, siger Hans Henrik Lund, administrerende direktør for GN Netcom.

Boks:
Det nye mobile format
Digital livsstil er også nøgleordene for det nye mobile computerformat, som Microsoft under stor bevågenhed lancerede på CeBIT sammen med Intel, Samsung, Founder og Asus. Ultra Mobile PC eller UMPC er en ny klasse for personlige computere designet til kommunikation, information og underholdning. Enheden er en skærm i A5-størrelse med USB-stik og netværksindgange placeret på siden af den få centimeter tykke kasse.
Microsoft har fintunet Windows XP Tablet til formatet. Og Intel arbejder på at sænke energiforbruget i processorerne til formatet betydeligt i de kommende år.

Billedtekst:
umpc Q1er Samsungs bud på et produkt i den nye UMPC-klasse.

OriginalModTime: 16-03-2006 14:22:51




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere