Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. januar 2005.
Hvad enten der er tale om privat- eller erhvervsbrug, så er det indhold, der er trækkraften bag 3G-mobilteknologiens udbredelse.
Det er ikke nok, at 3G-telefoner kan bruges til at snakke i, mener mobilselskabet 3 - det eneste selskab, der indtil nu har tændt for deres 3G-netværk. 3 satser på indhold, uanset hvilket kundesegment der er tale om.
- Det er ikke én ting alene, der er drivkraften bag teknologien. Fælles for dem er, at de er baseret på indhold. I det private kundesegment handler det meget om underholdning, siger Jesper Veng Administrerende direktør for 3 i Danmark.
Han fortæller, at en top fem over de tjenester, privatbrugerne foretrækker, består af nyheder, erotik, positionsangivelse og muligheden for at hente musik og spil,
- Det er langt hen ad vejen de unge, der har været hurtigst til at tage teknologiens muligheder til sig. Men de ældre og lidt mere traditionsbundne er også ved at komme med. 3G er ret beset muligheden for større data-hastighed og et andet frekvensbånd, og det er det, der er revolutionerende. Det giver nogle andre muligheder, end almindelige mobiltelefoner tilbyder. Man kan for eksempel hente nyheder eller en musikvideo, mens man venter i en lufthavn, siger Jesper Veng.
Mads Middelboe, administrerende direktør i TDC Mobil, fortæller, at det, de betragter som den væsentligste drivkraft, er muligheden for adgang til såkaldt "rå data". Når der er tale om privatkunder, forventer han, at 3G især vil rette sig mod de unge, og at det derfor vil være dem, der bliver bestemmende for, hvad indholdsdelen kommer til at bestå af.
- Det kræver nogle standarder, der gør det nemt at navigere på nettet. Men det handler i høj grad også om relevante tjenester. Noget, kunderne vil bruge dagligt, og som ikke bare er en engangsfornøjelse. Det kan for eksempel være tjenester, kunderne kan bruge til at fordrive tiden med, siger han.
Ehvervskunderne efterspørger andre tjenester end underholdning, men det er stadig indholdsbetonet ifølge Jesper Veng. Også selv om det i mange tilfælde er det indhold, der ligger hjemme på firmaets server.
- Det giver selvfølgelig muligheden for at kunne håndtere sine mails. Men den ansatte, der er ude af huset, kan også eksempelvis benytte en SAP-applikation direkte på mobilen, ligesom det efterhånden også er muligt at afvikle langt de fleste Microsoft-applikationer, siger Jesper Veng.
Videotelefoni udgør lige nu cirka 25 procent af alle opkald, og Jesper Veng tror på, at det vil blive brugt mere og mere. Det er både i de mere ekstreme tilfælde, hvor en pilot kan filme sin gennemgang af et fly inden afgang, men også i situationer, der er knap så eksotiske. Eksempelvis en taksatorer, der skal vurdere en forsikringssag.
TDC mener, at det bliver erhvervskunderne, der kommer til at trække 3G i gang, hvis man ser på volumen af adgang til den rå data.
- De vil have gavn af at kunne udnytte for eksempel rejsetid bedre. Det kan være med mobil adgang til firmaet, eller bare det at kunne browse på internettet. Det vil kunne ske via et datakort, der kan sættes i den bærbare og dermed udnytte den større overførselshastighed, siger Mads Middelboe.
3G teknologien vil også slå igennem, hvis man spørger Lars Emtekær, souschef hos TV2-interaktiv, der er blandt indholdsleverandørerne til 3. Men han pointerer, at det er vigtigt, at brugerne skal beskæftige sig så lidt som muligt med teknologien.
- Det vil være en barriere for indholdsdelen, hvis man skal have en mindre ingenøruddannelse for at sætte sin telefon op. Det skal være entydigt og nemt for forbrugerne at få adgang til indholdet. Det er vigtigt at huske, at indholdet må defineres som "nice to have", siger Lars Emtekær.
Han mener, at det er nødvendigt, hvis teleselskaberne skal tjene penge på at levere dataoverførsel, og indholdsleveradørerne skal have muligheden for fortsat at udvikle nye tjenester.
Billedtekst:
Top fem over de tjenester, privatbrugerne på 3's net foretrækker, består af nyheder, erotik, positionsangivelse og muligheden for at hente musik og spil.
Boks:
Vi har talt med:
• Susanne Viuf, kontorchef, IT- og Telestyrelsens IT- og Mobilkontor
• Karin Skjødt Hindkjær, pressechef, Sonofon
• Jesper Brøckner, chef, Telia Mobil
• John Strand, teleanalytiker, Strand Consult
• Mads Middelboe, administrerende direktør, TDC Mobil
• Jesper Veng, administrerende direktør, 3
• Lars Emtekær, souschef, TV2-interaktiv
• Tina Nedergaard, it-politisk ordfører, Venstre