Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. oktober 2004.
Administrerende direktør for Jubii, Peter Lundsgaard, svinger mellem at være en bulldozer og kaptajn på skibet, der skal bringe Jubii helt ind i Lycos-familien.
Peter Lunds- gaard er hurtig. Jubiis administrerende direktør skrider fejende gennem det åbne kontorlandskab på Holmen i København. Armene flagrer begejstret, når ordene handler om hans valg i det første år hos Jubii - og om de værktøjer, som er så uundværlige for, at hans hverdag fungerer.
Peter Lundsgaard er selv et værktøj - eller en maskine. En bulldozer, siger han. Og sammenligningen ligger lige for. For Peter Lundsgaard er det apparat, som Lycos regner med skærer igennem og skaffer resultater. Og det gør han. Peter Lundsgaard har gjort kort proces med teambuilding på Bahamas, alt for store armbevægelser og røde tal, der buldrede derudad for fulde gardiner.
Efter Jubii viste et tocifret minus hvert år i tre år, har han
på under 12 måneder ændret virksomhedens struktur, lukket en hel afdeling, fyret yderligere 30 mand og flyttet domicilet tværs gennem København til Holmen.
Personlige egenskaber
Han vælger drive, mod og humor som de egenskaber, han finder vigtigst. Uden drive er resten bare snak. Peter Lundsgaard er ikke bange for at sige, at han er modig.
- I et job som mit skal man mildest talt være temmelig frygtløs, siger han med fed selvironi. Men så tager han sig alligevel i det og forklarer, at det kræver sin mand at komme ind og lave det hele om.
Peter Lundsgaard blev håndplukket af de tidligere direktører, Martin Thorborg og Henrik Sørensen, fordi han kunne gennemføre de ændringer, de ikke selv magtede.
- Min første opgave er at sikre virksomheden. Ændringerne var nødvendige. Jeg havde da nogle søvnløse nætter og dårlige dage, inden jeg fyrede de folk. Ellers skulle man da være et usædvanligt dumt svin. Men det ændrer ikke ved, at jeg skal have Jubii til at tjene penge. Det har sin pris, og den skal betales, forklarer han.
Peter Lundsgaard er præget af de nye omgivelser på havnen. Sømandsudtrykkene kommer i en lind strøm.
- Når du er kaptajn på skibet, sidder du ikke i kahytten og græder, når det bliver stormvejr. Så sejler du fandme skibet. Jeg vil hellere ud i orkanen end sejle i solskin med vinden lige i ryggen, siger han.
Lundsgaard har skullet vænne sig til meget hos Jubii. Et fladere hierarki, en løs atmosfære og den konstante brandslukning. Og Peter Lundsgaard er ikke brandmand.
Han er snarere som en læge på intensiv, der skal handle hurtigt og tænke langsigtet, hvis patienten skal overleve. Så nytter det ikke at sidde i en social rundkreds og føle efter, om det nu også er det rigtige.
- Jeg kunne simpelthen ikke være en god direktør for de 22 chefer, vi havde før. Nu har vi en management-gruppe på syv og kan bedre diskutere, blive enige og implementere. Det er gammeldags, men det fungerer jo mange steder! Der blev jeg sgu lidt konservativ. Det andet var for pædagogisk og demokratisk, siger han.
Skal han føre det over på værktøjskassen, vægter han også sine analytiske og strategiske evner. Men især erfaring har præget ham som leder. Før var han meget mere følelsesmæssigt involveret i tingene. Peter Lundsgaard har lært, at en arbejdskrise ikke behøver at kradse helt derinde, hvor det gør rigtigt ondt. Han går ikke længere i panik, for han ved nu, at man ikke dør af, at noget går én imod.
Gadgets, software og web
Når Peter Lundsgaard skal vælge de tekniske hjælpemidler, han ikke kan undvære, er det ikke overraskende mobilen og den bærbare.
De to er hans faste følgesvende, uden hvilke hans verden ville bryde sammen - næsten da. Peter Lundsgaard får 70-100 mails om dagen. Og han læser og svarer på dem alle.
Til gengæld sker det ofte, at han ikke tager telefonen. Han får omtrent 30 opkald om dagen, og han sender og får omtrent 40 sms'er. Han gør en
pointe ud af, at det skal være praktiske samtaler og ikke hyggesnak. Men det er nu ikke ren business det hele.
- Jeg er jo ude at rejse hele tiden eller arbejder sent. Jeg er nødt til at kommunikere med venner og familie på en eller anden måde, og sms'er kan man jo læse og skrive, når man har tid, fortæller Lundsgaard.
Et andet vigtigt element i enhver it-leders værktøjskasse er software og websider. Det er ikke bare i ønsket om en mere klassisk virksomhedsstruktur, at Peter Lundsgaard sværger til de ting, der virker.
Han fremhæver Outlook, Word, PowerPoint og Excel som essentielle. Kendte og prøvede værktøjer hos enhver leder. Og naturligvis Jubii.dk.
Der er blevet luget ud, trimmet og strammet op hos Jubii i det år, han har været ved roret. Indgrebet ser ud til at have hjulpet, for tallene skal efter sigende være blevet bedre hos Jubii. Men Lundsgaard ånder ikke lettet op. Ikke endnu. Ikke før han er i havn.
Billedtekst:
Ud over partner, venner og familie fremhæver Peter Lundsgaard sin portaldirektør, Peter Friis, og sin egen chef, bestyrelsesformand i Lycos, Johannes Grabisch, som folk, der er yderst væsentlige for hans virke.
Peter Lundsgaards værktøjskasse
Gadgets
• Mobiltelefon
• Bærbar
Software og net
• Word
• PowerPoint
• Excel
• Outlook
• Jubii.dk
Personlige egenskaber
• Drive
• Mod
• Analytiske evner
• Strategiske evner
• Erfaring