Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Under ledelse af Juha Christensen har Macromedia succes på det japanske marked med flash-animationer til mobilernes display.
Den meget udbredte japanske mobiltjeneste I-mode, som er en slags forbillede for resten af mobilverdenen, er ved at skifte platform. Tidligere blev tjenesten lavet i cHTML, men i dag er 40 procent af indholdsleverandørerne til I-mode gået over til at bygge på flash-animationer. I-mode har i dag 42 millioner brugere, og nu introduceres denne type animationer i Europa.
Bag denne udvikling står en dansker, idet det er den tidligere chef for Microsofts mobilaktiviteter Juha Christensen, der leder flash-animationsselskabet Macromedias indtog på dette område.
Macromedia har udviklet en såkaldt Flash Lite-version af sin flash-player til mobiltelefoner. Den bygger på vektorbaseret grafik, som kan vise animationer uden at stille ret store krav til processorkapaciteten, og er på fem måneder kommet til at stå for otte procent af Macromedias omsætning. I Japan tilbydes der en mængde tegnefilmsanimationer i dette format, men det bliver også brugt til at udvikle mere grafiske brugerflader til menuer, så det bliver mere enkelt at gå på nettet fra mobilens display.
- I Japan fandtes der allerede et bredt miljø af flash-udviklere, og det var som om, de ventede på muligheden for at udvikle til mobiltelefoner. Desuden har det hjulpet, at Macromedia allerede har kontakt med underholdningsindustrien, hvilket har gjort det lettere at få adgang til attraktivt indhold, siger Juha Christensen.
Macromedia henvender sig til de større mobilselskaber med sin nye mobilteknologi, som først og fremmest kræver, at disse kobler servere, der understøtter animationsteknologi, til mobilnettene. I det tyske mobilselskab T-Mobiles version kan Flash Lite-animationerne benyttes på en håndfuld avancerede mobiltelefoner fra Nokia og Sony Ericsson. T-Mobile er ved at introducere Flash Lite i England, Tyskland og Østrig.
Juha Christensen meddelte i november sidste år, at han forlod posten som Corporate Vicepresident i Microsoft for at danne eget firma.
- Forrige sommer sad jeg hjemme i Seattle sammen med en ven, der er passioneret windsurfer. Pludselig fik han en SMS om, at vindstyrken og
-retningen var perfekt til windsurfing. Dermed var ideen skabt om at etablere et firma, der skulle gøre det nemt at lave denne type mobiltjenester rettet mod en bestemt, smal gruppe brugere, fortæller han.
Kort efter blev han kontaktet af Macromedia, der arbejdede med noget lignende.