Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Hardware-producenten og udviklingshuset KiSS Technology kom øverst på hardware-listen det første år efter selskabets kursskifte fra distributør til producent.
Bag KiSS Technologys højdespring til førstepladsen på Top100-listen over hardwareselskaber fra 22. pladsen sidste år ligger en total omlægning af selskabets forretning.
- Sidste regnskabsår var det første, hvor resultatet afspejlede, at vi har drejet forretningen fra at basere os på distribution til at være en virksomhed, der solgte egne produkter, siger administrerende direktør Peter Christensen fra KiSS Technology.
I november 2002, som var anden måned i sidste finansår, lancerede KiSS Technology verdens første DivX-konvertible dvd-afspiller DP-450. Det betød, at ved finansårets slutning var omsætningen på egenudviklede produkter steget fra 15-16 millioner kroner til omkring 180 millioner kroner. I samme periode steg antallet af ansatte fra omkring 20 til over 30.
- Egenudviklede produkter gik fra at udgøre en ubetydelig del af omsætningen til at blive den alt væsentligste del. Den udvikling er fortsat, og dermed har vi i løbet af mindre end to år effektivt drejet forretningen væk fra de gamle kerneområder og ind på nye, siger Peter Christensen.
Bag lanceringen af den DivX-konvertible dvd-afspiller lå fem års udviklingsarbejde, som selskabet finansierede via distributionsforretningen - uden at pådrage sig gæld. Selskabet var en periode blandt de største distributører i Europa på cd-rom-drev og efterfølgende dvd-rom-drev.
- Det har været en klar fordel, at vi havde et salgsapparat klar. Vi mistede ikke tid fra produktet var klart, og til vi kunne have det i distribution. Desuden gjorde vores baggrund inden for pc-baserede multimedier det naturligt for os, at vores enheder skulle fungere som pc'er og have pc-operativsystem. Når man køber et KiSS-produkt, får man i virkeligheden en computer, som er pakket ind som et HiFi-produkt, hvilket giver brugerne en lang række pc-baserede funktionaliteter oven i HiFi-faciliteterne, siger Peter Christensen.
Alle produkterne kører i dag på et Linux-operativsystem.
Outsourcede fra starten
KiSS Technology sprang ud som hardware-producent på et tidspunkt, hvor tendensen til at outsource til produktionskoncerner tog fart. Selskabet fik fremstillet sine produkter hos Flextronics i Pandrup, og efter at den er lukket, bliver produkterne i dag fremstillet i Ungarn og på Filippinerne.
- Vi sparede en masse af de investeringer og driftmæssige udfordringer, der er forbundet med at producere, men samtidig var vi klar over, at den produktionsform stillede andre udfordringer og ansatte derfor fra starten af vores volumenproduktion nogle folk, der har mangeårig erfaring med at outsource produktion, fortæller Peter Christensen.
KiSS Technology har dog ikke et religiøst forhold til outsourcing, selv om selskabet, der i dag har lige knap 60 medarbejdere, får løst en række opgaver eksternt. Men for et halvt år siden besluttede selskabet, at det selv ville tage sig af kundesupport.
- Ambitionen er, at alle slutkunder over hele verden skal kunne få fat i os online - på lidt længere sigt døgnet rundt. Tankegangen er, at alle de efterfølgende services, man kan gøre brug af, udgør en stadig større del af oplevelsen af vores produkter. Derfor er der et behov for at kunne kommunikere med kunderne over en længere horisont, siger Peter Christensen.
Bevare forspringet
KiSS Technology var først med en dvd-afspiller, der var DivX-certificeret og som kunne håndtere MPEG4-formatet. Nu ligger udfordringen i at beholde det teknologiske forspring med de kommende produkter.
- Vi var selv overraskede over, hvor længe, vi fik lov at være alene med vores første produkter. Og vi er stadig lidt overraskede over, i hvor ringe grad de store spillere er kommet efter, siger Peter Christensen.
Presset er dog taget lidt af, fordi KiSS Technology nu er et anerkendt brand i en række europæiske lande. Dermed forventes det ikke længere, at produkterne ligger lavere i pris end de mere etablerede producenters.
Her i efteråret lancerer man harddisk-recorderen DP 558, der blandt andet har adgang til en lang række interaktive tjenester via internettet. Og samtidig kommer en række fladskærme i 22 og 30 tommer, som kanvise de nye HD-formater (High Definition).
Som noget nyt lancerer selskabet en række produkter, der er forberedt til Microsofts nye multimedie-formater, herunder Microsoft High Definition. KiSS Technology har et samarbejde med softwaregiganten, der blandt andet indebærer, at de to selskaber i et vist omfang vil markedsføre produkter sammen.
- Det spændende ved Microsoft-formaterne er, at langt de fleste af de selskaber, der vil tilbyde video-on-demand har valgt disse formater. Dermed vil man kunne koble sig direkte op til tjenesterne via internet-forbindelsen i recorderen, siger salgs- og forretningsdirektør Martin Manniche.
Ud af nichen
De nye produkter markerer et forsøg på at rykke fra nichen for særligt teknologi-interesserede ud på det brede forbrugermarked.
- De nye produkter appellerer stadig til teknologiinteresserede, men de giver også nogle muligheder, som jeg er sikker på, at almindelige forbrugere vil tage til sig, siger Martin Manniche.
Samtidig med satsningen på det bredere marked har selskabet ændret strategi for formgivningen af produkterne over mod et mere skandinavisk design. Selskabet har ansat to designere, der tidligere har arbejdet for B&O og med formgivning af industrielt glas og møbler. Sidstnævnte står bag det "butik-i-butikken"-koncept, der skal bringe stue-lignende KiSS-afdelinger ud i foreløbig 500 butikker i Europa hen over vinteren. Det er ikke tilfældigt, at KiSS har hentet en designer hos B&O, for der er stor respekt for Struer-virksomhedens position i KiSS-hovedkvarteret i Hørsholm, og selskabet ønsker at opnå noget lignende.
- Vi går efter at blive BMW'en inden for multimedie-konvergens, siger Martin Manniche.
Billedtekst: - KiSS Technology går fra at være et selskab, der fokuserer på teknologi-interesserede DivX-brugere, ud på massemarkedet, siger brødrene Martin Manniche (øverst) og Peter Christensen, der er i spidsen for selskabet. Foto: Torben Klint
Toptekst: Global udvikling
KiSS står for Keep it Simple Solutions. Selskabets hovedinvestor er den amerikanske videochip-producent Sigma Design, som KiSS Technology har et udviklingssamarbejde med. Dermed kan de omkring 30 udviklere i Hørsholm arbejde sammen med udviklingsteam i USA og Kina.
Toptekst: Forbilledet i Struer
KiSS Technology sender her i efteråret en række fladskærme på markedet. Designet markerer, at virksomheden fremover også appellerer til andre end de teknologi-interesserede. KiSS satser på et mere "skandinavisk" design og har ansat to tidligere B&O-designere.