Den virtuelle folkeskole

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. august 2004.


Projektet "exit - e-learning" blev afsluttet her i sommer, men Samsøgades Skole i Århus forsøger at overføre værktøjerne og erfaringerne til de ældre elever.

Fremtidens folkeskole har ikke nogen klasseværelser. Det havde den i hvert fald ikke i et forsøgsprojekt på en midtbyskole i Århus.
I 1998 afsatte regeringen 10 millioner kroner til projekter i grundskolen. Formålet var at opkvalificere brugen af it i undervisningen. Samsøgades Skole blev som den eneste skole i Århus, og som en af 23 i alt, udvalgt til at deltage i projektet "it-spring" under Undervisnings- og Forskningsministeriet. It-spring indebar også, at samtlige lærere forpligtede sig til i løbet af to år at tage det internationalt godkendte pc kørekort.
I 2000 blev Samsøgades Skole valgt til at være modelskole på it-området i Århus. Det har betydet, at de blandt andet har skullet teste diverse tiltag og nye undervisningsformer, der involverer it. Derudover er der uddannet pædagogiske it-vejledere til brug for både lærere og elever.
Nytænkt 10. klasse
Et af de primære projekter, der blev testet, var en ny 10. klasse med navnet "exit - e-learning". En del af konceptet var, at undervisningen skulle foregå som fjernundervisning ved en hjemmearbejdsplads, og eleverne fik udleveret pc, printer og webkamera, og de fik undervisning i, hvordan diverse programmer virkede.
Citrix stillede i projektperioden software-licenser til rådighed, så lærere og elever kunne henholdsvis stille og aflevere opgaver hjemmefra. Det kunne for eksempel ske via videokonference.
Samsøgades Skole var klar over risikoen ved at oprette hjemmearbejdspladser og gjorde også flere tiltag for at imødegå dem.
- Det var vigtigt for os, at eleverne ikke kun skulle arbejde alene, så mange af opgaverne var tilrettelagt så de skulle løses i grupper og helst sådan, at eleverne sad sammen fysisk og arbejdede, siger Ulla Gammelgård pædagogisk it-vejleder på Samsøgades Skole og tidligere koordinator i Undervisningsministeriet.
Derfor var der også en fast ugentlig onsdagscafé, hvor eleverne kunne mødes med andre elever og deres lærere.
Sommeren 2004 ophørte projektet exit - e-learning efter to års varighed og ifølge Ulla Gammelgård var det en succes.
- Vi har hen over sommeren fået flere positive tilbagemeldinger fra elever, der har været glade for at deltage. Vi vurderer, at flere af elverne har haft et større udbytte, end de ville have haft i en almindelig 10. klasse, siger hun.
Planen er, at erfaringerne fra "exit" nu skal overføres til de ældre årgange på skolen, der blandt andet periodevis skal arbejde hjemmefra. Det kræver dog, at skolen får lov til fortsat at bruge Citrix-programmet, hvilket Ulla Gammelgård håber bliver tilfældet.
Andre tiltag
Samsøgades Skole er fortsat modelskole, selvom exit-projektet er ophørt. Et virtuelt undervisningsforløb med og om sagprosa, sprog og kommunikation er for eksempel blevet testet til faget dansk. Spillet, der hedder Mobildesignerne, er baseret på et 3D-læringsmiljø med en høj grad af visualisering og interaktivitet. Det foregår i et virksomhedsmiljø, og spillerne deles op i henholdsvis ledelse, marketing og design. Målet er, at eleverne under forløbet skal indsamle og prioritere information og deltage i møder, hvor den information præsenteres. Det skulle gerne resultere i, at eleverne via oplevelser skal blive bedre til danskfagets centrale kundskabs- og færdighedsområder som for eksempel "sprog og kommunikation".
- Eleverne var jo klar over, at det var en testfase, men de syntes det var lovende. I tilbagemeldingerne beskrev mange af dem spillet som motiverende og inspirerende, siger Ulla Gammelgård.
Hun vil gerne benytte spillet i den endelige version og mener, at det blandt andet har den fordel, at spillerne er anonyme. At ingen ved, hvem der spiller ledelse, marketing- eller designfolk giver eleverne muligheden for at træde ud af deres ellers så faste roller. Hun mener desuden, at det er vigtigt, at eleverne først lærer de grundlæggende færdigheder, der så derefter kan overføres til den virtuelle platform.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere