Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. januar 2004.
Kort tid efter etableringen beskæftiger IBM's RFID-center i Danmark godt 20 medarbejdere, som arbejder med projekter både i Danmark og i udlandet.
Radiobrik-teknologi - også kaldet RFID (Radio Frequency IDentifikation) - står over for sit andet gennembrud. Teknologien har eksisteret i en årrække, men på grund af prisfald og en teknologisk udvikling, der gør radiobrikkerne stadig mere intelligente, forventes RFID at være på vej mod betydelig bredere anvendelse. IBM har her i vinter etableret et RFID-center i Danmark med godt 20 medarbejdere tilknyttet.
- I løbet af et til halvandet år går RFID fra at være nyt og fremmed for de fleste til at være en bredt indkørt teknologi. Mange er allerede langt fremme, og vi betragter det som et betydeligt vækstområde, siger Frank Papsø, der er leder af og initiativtager til IBM's RFID-center.
Hidtil har opgaven i høj grad været at demonstrere mulighederne i RFID, men centret er hurtigt blevet engageret i en række konkrete projekter både i Danmark og i udlandet.
- Indtil for nylig gik meget af vores tid med at demonstrere radiobrikkerne og fortælle om mulighederne. I dag taler vi stadig oftere konkrete projekter med firmaer, der har gjort sig nøje overvejelser om, hvad de vil med teknologien, siger han.
Radiobrikkerne kan medarbejderne i RFID-centret have med i lommen. Derfor omfatter centret ikke et demonstrationslokale.
- Det første møde er typisk med de ansatte, der har problemer, der skal løses med deres arbejdsgange ude i produktionshallerne. Vi får lavet de bedste analyser over, hvilke ændringer, RFID vil betyde for arbejdsprocesserne, når vi også har fat i truckføreren, siger Frank Papsø.
Ifølge Frank Papsø udspringer en betydelig del af IBM's nye aktiviteter inden for RFID i opkøbet af konsulentfirmaet PriceWaterhouseCoopers. Ved dette opkøb fik it-giganten eksperter, der sad i RFID-standardiseringsorganerne.
Wall-Mart skubber på
En del af initiativerne på radiobrik-området i Europa i øjeblikket udspringer af, at den amerikanske detailgigant Wall-Mart kræver, at deres 100 største leverandører skal være i stand til at mærke deres produkter med denne teknologi til januar næste år. Alle øvrige leverandører skal være klar med udgangen af 2006.
Mange europæiske selskaber leverer til Wall-Mart, og de overvejer i øjeblikket, hvilken gavn de kan have af den RFID-teknologi, de er ved at indføre af hensyn til dette selskab, i andre sammenhænge.
Blandt disse pilotprojekter har der været en del opmærksomhed om engros-markedskæden Metros såkaldte fremtidsbutik i Reinburg i Tyskland. Her benyttes RFID-teknologi fra distributionscentret til kasseterminalerne. Dette projekt har kørt siden november sidste år, og allerede nu har koncernen besluttet at udvælge 100 leverandører, som skal RFID-mærke paller og transportbure ved leveringen til 10 varehuse og 250 butikker. IBM er et af de selskaber, der hjælper med at virkeliggøre dette projekt.
Detailkæden Tesco, der fra England opererer i flere europæiske lande, er ligeledes i gang med at introducere RFID til at styre distributionen til størstedelen af butikkerne inden for udvalgte varesortimenter.
Billedtekst: Den amerikanske detailgigant wall-Mart har sat gang i brugen af radiobrik-teknologien i Europa.