Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. november 2003.
Nokia lancerer en software-baseret omstillingsløsning rettet mod mobiltelefoner, hvor størstedelen af funktionaliteten ligger i mobilselskabets net.
Trådløs
Mobiltelefoner gør det normalt lettere at få fat i folk, men sommetider virker det, som de har gjort det sværere.
De fleste har prøvet at blive stillet ind til den ene medarbejder efter den anden i et firma og hver gang ende med at snakke med en telefonsvarer. Problemet har været, at omstillingsfunktionen ikke er kædet ordentligt sammen med mobiltelefonerne.
Det er enkelt nok at stille fastnet-telefonen i firmaet videre til mobilen, men omstillingsmedarbejderen har ikke længere kontrol over opkaldet, når det går ud på mobilnettet. Det betyder, at omstillingen ikke kan konstatere, at der ikke bliver svaret og stille om til en anden, der faktisk tager sin telefon.
Interne opkald gratis
Nu lancerer Nokia en løsning til mobilselskaberne, der sætter dem i stand til at tilbyde virksomheder en software-baseret omstilling specielt til mobiltelefoner. Løsningen, der har fået det knapt så mundrette navn Nokia Mobile Business Voice Solution, kan ligge på en af brugervirksomhedens pc'er.
Hos mobilselskabet består løsningen af to dele. Den første står under navnet Nokia Mobile Switching Center (MSC) for de faciliteter, som så at sige vender mod brugervirksomheden - som opsætningen af opkaldet, logningen af eventuelt tabte kald med videre. Herudover består løsningen af en del, der kaldes Nokia mCreate Virtual Private Network, som vender mod mobilselskabets systemer og står for blandt andet afregning og billing, så mobilselskabet kan opkræve særlige priser for disse opkald.
- Vi er oppe mod, at interne opkald opfattes som gratis - selv om et traditionelt omstillingsanlæg kræver en pæn investering. Derfor forventer vi, at mobiloperatørerne vil tilbyde interne opkald gratis eller til meget lav pris, siger Mikko Seppäläinen, som leder Nokias Mobile Business Voice Program.
Kannibaliserer fastnettet
Nokias udgangspunkt har dog været ønsket om at tilbyde de gældstyngede mobilselskaber nye indtægtskilder ved at hjælpe dem med at føre dele af den tidligere fastnettelefon-trafik over på mobilnettene. Dette er også et udtryk for, at der i Nordvesteuropa ikke længere er noget særligt vækstpotentiale at hente ved at skaffe helt nye mobilbrugere: Vi er tæt på en situation, hvor alle, der kan overtales til at få mobiltelefon, også har det.
- I første omgang forventer vi, at dette vil interessere virksomheder, hvis telefontrafik stort set udelukkende foregår indenlands, og som enten står over for at skulle have nyt omstillingsanlæg eller starter fra grunden. Herudover vil det være særligt relevant for firmaer, hvis ansatte arbejder meget ude af huset, siger Mikko Seppäläinen.
I mange firmaer vil valget stå mellem dette mobile omstillingssystem og et IP-telefonsystem.
- Virksomhederne skal overveje, om IP-telefoni er rationelt, når de indregner den kapacitet, det sluger på netværket, og de mulige konsekvenser i form af en opgradering. Denne mobilløsning kræver ikke ret stor investering, da mange medarbejdere ofte vil have mobiltelefoner i forvejen, siger Mikko Seppäläinen.
Nokias løsning til mobilomstilling er i drift hos selskaberne Telia Sonera og Vodafone i Sverige.
Billedtekst:
Det er enkelt nok at stille fastnet-telefonen i firmaet videre til mobilen, men omstillingsmedarbejderen har ikke længere kontrol over opkaldet, når det går ud på mobilnettet.