Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. oktober 2003.
Udbuddet af stadig mere mærkelige mobiltelefoner fra Nokia kan være forvirrende, men der
er mening med galskaben, mener analytiker.
Mobiler i alle former
Nice: Det sidste års tid er der kommet en strøm af underlige mobiltelefoner fra Nokia, der uden sammenligning er verdens førende producent. Tidligere havde det finske selskab lige som konkurrenterne en eksklusiv, teknisk avanceret model, der fungerede som selskabets flagskib, samt en stribe modeller i forskellige prisklasser.
Men så sadlede Nokia om, og begyndte at producere et bredt spænd af temmelig forskellige mobiltelefoner med varierende anvendelser rettet mod hver sin kundegruppe. Bare de seneste par uger har selskabet lanceret en rombe-formet og en halvcirkel-formet telefon, en polstret klap-telefon samt en model, der, når den åbnes, har bogstavtastatur på begge sider af displayet, samt et par mere traditionelle modeller.
Det kan være forvirrende at skaffe sig et overblik over, hvad verdens førende mobilproducent egentlig satser på.
- Det kan godt være, at det virker overvældende, men vores bredere strategi sætter os i stand til gøre langt mere: fremstille modeprægede mobiler, telefoner, der er udviklet til særlige applikationer eller anvendelser som spil eller video. I dag fremstiller vi også kameraer, musikafspillere og enheder med internet-browsere, siger vicedirektør Anssi Vanjoki fra Nokia Mobile Phones.
Nokia er stadig først og fremmest en produktionsvirksomhed, selv om produkterne nu sigter bredere, mener han.
- Vi er ikke længere kun en del af telefon-branchen, men et selskab, der fremstiller konvergens-enheder. Måske virker nogle af de nye enheder fremmedartede, men det gjorde de første GSM-telefoner også. En enhed som mediemobilen Nokia 7700 (se side 24) kommer til at sætte rammerne for denne type enheder, siger Anssi Vanjoki.
Selv om udbuddet af produkter fra Nokia kan skabe et diffust billede, ligger der en klar plan bagved, mener teleanalytikeren John Strand.
- De har i øjeblikket en dominerende markedsandel, som de har måttet erkende, at de nok ikke kan fastholde. Men de kan fastholde deres indtægter, også selv om de måske kommer til at sælge lidt færre enheder, hvis de kan afsætte stadig mere avancerede og dyre telefoner. De kan også skaffe sig indtægter fra enhederne, efter de er solgt ved for eksempel at tilbyde spil, siger han.
Herudover går den finske producent efter at dominere salgsstederne, ved at levere måske 30 af 50 forskellige modeller, der er til rådighed i en butik.
- Markedet bliver mere og mere mangfoldigt, og forbrugerne har svært ved at orientere sig. Her er Nokia et stærkt varemærke, fordi det signalerer tryghed for mange forbrugere, siger John Strand.
Billedtekst:
Den rombe-formede Nokia 7600, der blev lanceret for en måned siden, er selskabets andet og mest utraditionelle bud på en 3G-telefon.
Billedtekst:
- Måske er udbuddet overvældende, men i dag leverer vi et bredere spænd af produkter fra kameraer over musikafspillere til internet-enheder, siger vicedirektør Anssi Vanjoki fra Nokia Mobile Phones.