Online med 210 km i timen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. september 2003.


Satellit-internet: Den svenske togoperatør Linx har etableret internetforbindelse via mobilnet og satellit i lyntoget mellem København og Gøteborg.

Siden februar i år har man kunnet sætte sig i et lyntog på Københavns Hovedbanegård, tage den bærbare frem, koble sig på det trådløse lokalnet og herefter være på nettet hele vejen frem til bestemmelsesstedet via enten mobilnettene eller satellit-forbindelse. Det er den svenske tog-operatør Linx, der tilbyder internet-forbindelse i deres lyntog mellem København og Gøteborg. Her i september skal der efter planerne etableres samme ydelser på togforbindelsen videre til Oslo.
Det er først og fremmest for at servicere rejsende forretningsfolk, at Linx har fået etableret netforbindelse i togene, men selskabet regner også med, at for eksempel de mange studerende, der rejser mellem Gøteborg og universitetet i Lund, vil benytte tilbuddet.
- Vi har foretaget flere kundeundersøgelser, hvor vi har spurgt, om passagererne var villige til at betale for denne type tjeneste, og hver gang får vi et overbevisende antal positive svar. I dag har vi brugere på hver af vores tre daglige afgange mellem København og Gøteborg - selv om vi endnu ikke har markedsført disse tjenester, og vi kan se, at brugerne kommer igen, siger Reidar Jigneus, der er administrerende direktør i Linx.
Men når der så er etableret konstant forbindelse til togene, får operatøren naturligvis en række andre muligheder for at tilrettelægge arbejdsgangene mere rationelt.
- Vi får bedre muligheder for at følge, hvordan togene overholder køreplanen, ligesom det er blevet enklere at bestille varer til kiosk og restaurant undervejs. Desuden har vi fået lettere ved at håndtere betalinger undervejs, fordi vi kan foretage egentlige kreditkorttransaktioner, siger Reidar Jigneus.

Mobil op, satellit ned
Det er det svenske mobilløsningshus Icomera, der har leveret kommunikationssystemet. Princippet er, at der overvejende benyttes de forholdsvis langsomme GPRS-forbindelser via mobilnettet, når der sendes data, mens der hentes data via en kraftigere satellitforbindelse.
- Vi anslår, at sende-hastigheden svarer til ISDN, mens vi modtager på ADSL-lignende hastigheder. Det betyder, at brugerne normalt henter data med en effektiv hastighed på 400-500 kbit/s, siger administrerende direktør Michael Johansson fra Icomera.
Icomeras løsning, der går under navnet Wireless Onboard Internet, omfatter en såkaldt train-gateway, der blandt andet benytter SIM-kort til flere mobilselskaber, så det er muligt at skifte til et andet net, hvis der ikke skulle være dækning med den aktuelle operatør. Satellitforbindelsen leveres via Sirius 3, der også sender tv og radio.
- Udfordringen ligger i at kunne skifte mellem disse leverandører og teknologier, uden at brugerne taber forbindelsen, siger Michael Johansson.
I tunneller og andre steder, hvor satellitforbindelsen ryger, benytter systemet typisk mobilnettet både til at sende og modtage. Man skaber mobilforbindelse i tunneller ved at trække såkaldt radierende kabler, der tillader mobilsignalerne at strømme ud i en kort radius, eller over kortere afstande ved at benytte antenner, der sender retningsbestemte signaler ind i tunnelen.

Hurtigere end nettet
GSM er udviklet til at kunne klare at overføre opkaldene fra en mast til en anden for brugere, der bevæger sig med hastigheder på op til 250 km i timen.
- Mellem København og Gøteborg bliver der kørt op til 210 km i timen, så vi har ikke haft problemer. Men om GSM-nettene kan følge med afhænger også af afstanden fra banen og til mobilmasten. Står masterne tæt kan mobilnettet klare højere hastigheder. På højhastighedstog i Tyskland har vi således haft udmærkede forbindelser på vores udstyr med 350 km i timen, siger Michael Johansson.
Det koster 80 svenske kroner at have internetforbindelse hele vejen mellem København og Gøteborg, mens man for 50 kroner kan få et kort, der virker i 40 minutter. Brugerne kan enten bestille forbindelsen sammen med billetten - så vil brugerens password stå på billetten, eller de kan købe den i restauranten.
DSB oplyser, at de kommende IC4-tog, der kommer i anden halvdel af 2004, vil være forberedt til at kunne levere internetforbindelse.

Boks:
Satellitter ned på jorden
Slutningen af 90'erne var de ambitiøse satellitprojekters tid. Således stod Bill Gates sammen med en saudiarabisk og en amerikansk milliardær bag Teledesic, der skulle have givet brugerne 2 Mbi/s-forbindelser via satellitter i forholdsvis kort afstand fra jorden. Teledesic opgav imidlertid i november sidste år at forsætte planerne.
Siden har der ikke været nyt om opsigtvækkende projekter, og det har kunnet give udseende af, at der hviler en gravlignende stilhed på dette område. Det er imidlertid ikke tilfældet. De nye tiltag kommer blot på et mere virkelighedsnært niveau.
Sagt lidt firkantet er problemet med telefon- eller dataudstyret, der skal kommunikere med satellitterne, at det er krævende for senderne at kunne nå flere hundrede km ud i rummet, og så er det ikke til at få lavet udstyr, der kan konkurrere med de allestedsnærværende mobiltelefoner.
Men kan satellitudstyret placeres på et transportmiddel, der ikke kan få fast forbindelse, er det pludselig relevant.
Sidste efterår etablerede Lufthansa internetforbindelse i sine større fly, og senere er en række selskaber fulgt efter. På lidt samme måde er der sket et boom i satellit-datakommunikation fra større lystbåde med det danske selskab Thrane & Thrane i front med deres såkaldte Capsat Fleet55-udstyr.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere