Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. august 2003.
Op mod 2.200 brugere på størstedelen af Vejle Amts institutioner erkendte, at det er enklere og billigere at styre it-driften via tynde klienter.
Offentlige tynde klienter
Over det sidste halvandet år er administrationen af et par tusind brugere på størstedelen af Vejle Amts institutioner samt en del administrative afdelinger gået over til at være Citrix-baseret.
Tidligere blev de lokale netværk administreret decentralt på de enkelte institutioner og afdelinger, men amtet erkendte, at omkostningerne blev for store. Derfor begyndte man i begyndelsen af 2002 at tilbyde de tidligere selvstændige it-områder frivilligt at gå over til at blive administreret af amtets it-afdeling. Dette tilbud har langt de fleste taget imod.Det drejer sig i første række om institutioner for fysisk eller psykisk handicappede og sociale institutioner, samt nogle af de administrative afdelinger på amtsgården. Derimod udgør sygehusene et tilstrækkeligt stort område med egne specielle problematikker til, at det har egne it-administration.
Vejle Amt har haft Citrix de sidste fem år, idet Notes-klienterne på amtets hjemmearbejdspladser er blevet administreret på denne måde.- Enkelte applikationer er blevet holdt uden for Citrix-systemet. Det har typisk drejet sig om meget grafiktunge applikationer, der for eksempel benyttes af beboere uden sprog, der kommunikerer ved billeder. Desuden har enkelte institutioner ikke ønsket at være med, fordi de netop havde fortaget it-investeringerne. Vi regner med at få dem med senere, siger it-chef Michael Hviid fra Vejle Amt.
Overraskende varieret
Installationsprocessen beskriver han som "spændende".
- Det kom noget bag på os, hvor uhomogent et miljø man står med, når man går fra en fuldstændig decentral struktur til en styret. Der var virkelig meget forskelligt udstyr og software i brug. Vi fandt således en sand urskov af printere, og det har været en betydelig udfordring at få dem alle til at køre. Herudover var der en række gamle, egenudviklede DOS-programmer for eksempel til betalingssystemer for beboere, som det var krævende at overføre, siger Michael Hviid.
Vejle Amt havde it-virksomheden Front Data i Århus til at hjælpe med installationen, og Michael Hviid venter, at der vil være behov for at bruge konsulenttimer også de kommende år.- Vi kobler stadig institutioner på, og kommer derfor til at stå i nye situationer, siger han.
Øget stabilitet
Flertallet af brugerne har ifølge Michael Hviid oplevet introduktionen af Citrix-klienterne som en overgang til et mere stabilt miljø. Desuden bliver der reageret hurtigere i de få tilfælde, hvor dele af systemet er nede, fordi det rammer flere.Amtets it-afdeling er ved at starte et pilotprojekt for at få undersøgt, om det vil være en god idÈ at køre Citrix på undervisningsinstitutionerne - hvad enten det er gymnasier eller undervisningssteder for voksne.
- De unge piller meget, og det taler for at styre driften centralt. Imod taler, at undervisningsinstitutionerne benytter mange gamle programmer. Projektet vil afgøre, om vi indfører det på Undervisnings- og Kulturforveltningens område, siger Michael Hviid.
Billedtekst:
Størstedelen af institutionerne i Vejle Amt har frivilligt valgt at lade deres it administrere centralt, her fra Amtsgården, via tynde klienter.