Midt i en centraliseringsbølge

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. august 2003.


I dag vælger virksomhederne tynde klienter for at få bedre styr på administrationen af programmer og applikationer. Tidligere gik de efter at spare på udstyr og terminaler.

Det danske marked
I dag handler det om central styring, når virksomheder overvejer at basere netværket på tynde klienter. Det siger førende virksomheder på området som Citrix og Sun samstemmende.
Det er spørgsmålet om netværksarkitektur, der opfattes som det vigtigste. Den centraliserede styring gør det enklere for it-afdelingen at administrere og yde support på alle programmer og applikationer, virksomhedens brugerne anvender. Det er udtryk for et holdningsskift i forhold til for et par år siden, hvor fokus lå på de potentielle besparelser ved at benytte slankere klienter.
- Det sidste halvandet år har vi set et skift fra en taktisk til en strategisk indfaldsvinkel hos de virksomheder, der går over til at arbejde med tynde klienter. De taktiske behov blev typisk skabt på baggrund af fusioner og opkøb: Her gik man over til at basere netværkene på tynde klienter for hurtigt at skaffe de nye afdelinger adgang til fælles faciliteter. I dag kræver den strategiske tilgang, at du kan dokumentere, at investeringen i den nye teknologi tjener sig hurtigt hjem. Det giver en længere beslutningsproces. Til gengæld er der så større kraft bag beslutningen, når den først er taget, siger Carsten Thomsen, der er nordisk direktør i Citrix.
Citrix, der er det dominerende selskab på området, har noteret sig, at interessen for at benytte slankere terminaler som klienter har været mindre end forventet. I dag går interessen på ønsket om at forenkle adgangen til virksomhedens applikationer fra hvilken som helst klient, samt om at hæve levetiden på det eksisterende udstyr. Overgangen til et centraliseret netværk vil nemlig ofte udskyde det tidspunkt, hvor virksomheden er nødt til at opgradere.

Bagud i Norden
Der har ifølge Citrix været en kraftig vækst i salget af løsninger baseret på tynde klienter i Danmark, selv om det ikke går helt så stærk, som det har gjort i de øvrige nordiske lande.
- Herhjemme har det været det offentlige, der har ført an, når det gælder større installationer inden for disse teknologier, men i Sverige og Norge har de større private virksomheder fulgt efter. Den udvikling har vi endnu ikke set så meget til i Danmark, siger Carsten Thomsen.

Blandt Citrix' danske kunder noteres 12 af de 14 danske amter.
For at det danske marked skal komme på niveau med det øvrige Norden, mener Carsten Thomsen, det bliver nødvendigt at klæde forhandlerne bedre på.- De færreste forhandlere er i stand til at forklare de forretningsmæssige fordele ved disse forholdsvis komplicerede løsninger. De sælger stadig med pris som dominerende parameter, siger han.Til gengæld er den stigende kompliceringsgrad i virksomhedernes netværksløsninger ofte den udløsende faktor, der får selskaberne til at gå over til centraliserede netværk baseret på tynde klienter. Af den grund forventer Carsten Thomsen, at Citrix vil få et boost, når virksomhederne føjer endnu et lag til deres netværksarkitektur med .Net.

Mobil adgang
Også Sun har mærket en træghed i det danske marked. Deres interesse i tynde klienter kan populært sagt ses som et led i deres bestræbelser på at brede Unix-teknologier ud til skrivebordene.- Det har hæmmet overgangen til tynde klienter, at it-brugerne i virksomhederne har vænnet sig til Windows-pakkerne. Nu er StarOffice ved at være udbredt, og desuden tror vi på, at der sker noget med den store interesse for at kunne benytte applikationerne fra mobiltelefoner eller håndholdte enheder, siger salgschef Søren Stenberg fra Sun.
Sun angiver at have 20-25 større kunder til tynde klienter i Danmark. Det drejer sig overvejende om virksomheder, der gennem længere tid har været Unix-baserede som DTU i Lyngby.

Centraliseringsbølge
Markedet for netværk, der bygger på tynde klienter vokser konstant, men det bliver ikke mainstream, mener analysebureauet IDC.- Dette område udgør fem til ti procent af det samlede klient- og terminalmarked. Det er en betragtelig andel, men teknologien vil fortsat opfylde specifikke behov hos bestemte virksomheder, siger direktør Per Andersen fra IDC.
Tynde klienter er del af den centraliseringsbølge, der for et par år siden afløste den tendens til decentralisering, der havde præget det foregående tiår, hvor pc'en gik sin sejrsgang.- I dag er holdningen i virksomhederne, at der ikke længere er råd til at brugerne benytter individuelle konfigurationer. Det skaber en bevægelse mod central administration, siger Per Andersen.

Billedtekst:
- I Danmark har det offentlige ført an med udbredelsen af tynde klienter, siger Carsten Thomsen, nordisk direktør i Citrix. Foto: Klaus Møller




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


CIO Trends 2024

På denne dag vil nogle af de nominerede til prisen som Årets CIO som keynotes, hvor de deler deres erfaringer og gode råd. Vi dykker desuden ned i de dynamiske ændringer, der præger it-leder rollen, hvor ledelse og strategi spiller en stadig større rolle i de komplekse it-organisationer.

24. september 2024 | Læs mere