Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. juni 2003.
De seneste år har der været lagt mærke til Peter Jerry Sørensen. Først da han forlod direktørstolen hos Cisco Danmark efter godt to uger, og derefter da han nærmest satte tyngdeloven ud af kraft og holdt Danske Telecom i live som et af de få FWA-selskaber.
portræt
Peter Jerry Sørensen har været overraskelsernes mand i den danske tele- og it-verden. Det vakte opsigt, da han forlod posten som direktør hos Cisco Danmark efter godt fjorten dage. Det skete efter at han havde beklædt direktør-poster i større organisationer som France Telecom og Global One i de fire nordiske lande og tidligere forhandlerkæden Telepunkt, som franske Matras Communications stod bag. Senest synes Peter Jerry Sørensen nærmest at have ophævet tyngdekraften, idet han har holdt FWA- (Fixed Wireless Access) og access-selskabet Danske Telecom flydende. Dette selskab skabte Peter Jerry Sørensen, da det amerikansk-ejede Formus Communications i juni 2001 opgav at etablere trådløs bredbåndsaccess i Danmark. Siden er det lykkedes at tiltrække en række investorer - herunder den danske stat i skikkelse af Banestyrelsen, der har givet Danske Telecom adgang til sit landsdækkende fibernet. Dermed har selskabet på linie med Butler Networks overlevet på et marked, hvor de øvrige licenshavere enten som Sonofon har nedsat ambitionsniveauet væsentligt, eller som Tele2 og tyske Mediascape helt har opgivet og leveret licenserne tilbage til Telestyrelsen.
Født til selvstændig
Da Peter Jerry Sørensen i marts 2000 kom til Cisco, forlod han stillingen som nordisk direktør for Global One, som han havde etableret fra grunden i Danmark. - Måske på grund af min uddannelse som akademiøkonom eller som følge af min baggrund i en familie af selvstændige erhvervsdrivende, fokuserede jeg i Global One på at tjene pengene, inden der blev investeret. Dengang var devisen mange steder: Byg - så skal kunderne nok komme. Men det gjorde nærmest mentalt ondt på mig, og både i Global One og senere i Danske Telecom har jeg ventet med at bygge, til der har været kunder til det, siger Peter Jerry Sørensen. Det var ikke så almindeligt sidst i 90'erne. Hvor mange selskaber først og fremmest arbejdede på at hæve aktiekursen. Faktisk var Global One Danmark på det tidspunkt det eneste selskab i koncernen France Telecom/Deutsche Telekom/Sprint-alliancen, der tjente penge.
Oprydder
I 1998 fik Peter Jerry Sørensen ansvaret for Global One i Sverige, som omfattede selskabet Nordphone, der netop havde tabt 65 millioner dollars svarende til lidt over en halv milliard svenske kroner på 18 måneder. Opgaven var at rydde op. - Det var nemt at få øje på det overflødige fedt, når der for eksempel var ansat 56 langtidskonsulenter til otte gange lønnen for almindelige medarbejdere. Og så skulle selskabets hidtil meget nationale strategi bringes i overensstemmelse med Global Ones generelle globale strategi. Omstruktureringerne, nedskæringer og strategiskift førte til, at mange forlod virksomheden, og at jeg, der opfatter mig selv som en ordentlig leder, stod over for synligt nervøse medarbejdere, der ikke fungerede optimalt. Så da virksomheden var vendt til at have plus på bundlinien, valgte jeg at forlade selskabet, for sådan ønsker jeg ikke at være leder, siger han.
En uge var nok
Peter Jerry Sørensen hørte fra mange, der var overraskede over, at han forlod Cisco efter så kort tid.
- Cisco var og er et godt selskab, men deres måde at gøre tingene på, var ikke forenelig med mine ønsker. Det var en stor organisation, hvor datterselskaberne var rene salgsselskaber, og hvor salgsbeslutningerne lå centralt hos meget få mennesker. Jeg vil gerne mere end lukke op om morgenen. Jeg var blevet lovet god plads til et selvstændigt initiativ ved ansættelsen, men så var der en række episoder, der viste noget andet, og faktisk tror jeg, at jeg ventede en uge for længe med at gå, siger Peter Jerry Sørensen. I store koncerner drejer det sig om at finde den rette balance mellem centralisering og at lægge alle beslutninger ud lokalt, mener han. - Man må finde ud af hvilke områder, der egner sig bedst til globaliserede beslutninger, fordi der kan skabes synergier, og hvilke områder, der på grund forskelle i kultur og måder at tænke på, bedre kan afgøres nationalt eller regionalt. Det er ofte noget, der er bedre forståelse for i de små landes multinationale virksomheder, fordi de ofte er forholdsvis mere ydmyge, når de kommer ud i verden, siger Peter Jerry Sørensen.
På bølgens top
Fra Cisco skiftede Peter Jerry Sørensen til reklamebranchen.
- Livet er for kort til at være datterselskabsdirektør, sagde Jesper Kunde fra Kunde & Co, som bad mig om at analysere forretningsmodellerne for mere end et halvt hundrede projekter, der søgte hans firmas hjælp til at få reklamekroner. Med en enkelt udtagelse - som i dag er en del af sundhed.dk - måtte vi konstatere, at disse projekter, der blev fremlagt da dotcom-bølgen toppede, ikke hang sammen, fortæller han.
Hos Kunde & Co fik Peter Jerry Sørensen desuden til opgave at udvikle en dansk markedsstrategi for Formus Communications. Det førte til, at han fik tilbudt at lede dette selskab i Danmark.
På det tidspunkt var der store forventninger til, at FWA ville blive et trådløst bredbånds-alternativ til TDC's kobberkabler ud til brugerne. De virksomheder, der fik licenser til FWA, lagde generelt den strategi at gå efter privatbrugerne, hvor Danske Telecom i stedet satser på at levere forbindelser til virksomheder og kommuner via partnere.- Det kræver store investeringer at slå igennem på massemarkedet, når hverken dit navn eller dit teknologi er kendt, og kunderne kommer kun en ad gangen. Samtidig kunne man forvente, at den vigtigste konkurrent, TDC, ville svare igen ved at øge hastigheden på kobberkablerne, som de også gjorde ved at opdatere centralerne til ADSL. Dermed var der reelt ikke grundlag for at gå efter privatmarkedet, siger Peter Jerry Sørensen. - Der var en række elementer i form af omkostninger, produkter og et marked, og den eneste kombination, der gav mening, var at gå efter erhvervsmarkedet. Når det koster cirka 15.000 kroner at sætte en kunde på en tjeneste, så hænger det kun sammen, hvis båndbredden kommer op, hvor du kan få fire-seks-otte tusinde kroner om måneden for forbindelsen, så du kan tjene etableringsinvesteringen ind på tre til fem måneder. Og her har du yderligere den fordel, at du er unik på markedet, siger han. I dag opfattes FWA ikke så meget som et alternativ til det rå kobber som en tjeneste på linie med faste lejede kredsløb. Forskellen er, at denne type forbindelser kan etableres hurtigt.
- Når vi indgår kontrakt med en kommune som Ryslinge, foretager vi først investeringerne, når vi har kunden. Til gengæld etablerede vi forbindelser til rådhuset og 40 andre lokationer i kommunen på mindre end to måneder, siger han.
Management-syge
Den grundindstilling til forretning, nemlig at man skal tjene, før der investeres, mener Peter Jerry Sørensen er nødvendig for at skabe en positiv udvikling specielt i telebranchen, som kræver forholdsvis store investeringer for at komme i gang. - Jeg tror, at branchen har haft en slags management-sygdom, som har været forårsaget af, at pengene kom af sig selv - først i monopol-tiden og senere under dotcom-bølgen, hvor investeringskronerne kom, uden at de skulle retfærdiggøres. Nu er investorerne meget forsigtige. Så er det afgørende, at du kan vise, at du kan få kunder og tjener på alle dine kunder, siger han. På længere sigt venter Danske Telecom-direktøren, at den udvikling fra fastnet til mobil, vi har set inden for telefoni, også vil ske inden for dataforbindelser.
- I slutningen af dette årti vil man udelukkende benytte kabler og ledninger, når man er tvunget til det, fordi det er dyrt og upraktisk, siger han.
Billedtekst:
- Måske fordi jeg er økonom eller som følge af min baggrund i en familie af selvstændige har jeg holdt fast i, at man skal tjene pengene, inden man investerer, siger Peter Jerry Sørensen fra Danske Telecom.
Arkivfoto: Torben Klint