Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. maj 2003.
Selv om de nye net endnu ikke er i drift, er de etablerede 3G-selskaber allerede i gang med det, de anser for hovedudfordringen ved den nye teknologi: At vænne brugerne til at benytte de nye muligheder.
3G-markedet
3G er allerede startet herhjemme - endnu inden selve 3G-nettene er i luften. Det mener etablerede mobilselskaber som Telia og TDC, der opfatter overgangen til den nye mobilteknologi som en glidende overgang fra deres eksisterende GSM-net. Disse selskaber ser nemlig den største udfordring i at give mobilbrugerne kendskab til de nye muligligheder på 3G. - Endnu har der aldrig været en revolution i telebranchen. Brugerne tager nye teknologier til sig i deres egen hastighed, og det tager tid, før det nye når massemarkedet, siger UMTS-direktør Søren Ohm fra Telia Mobil i Danmark.
For at 3G kan nå ud på det brede marked skal der ifølge UMTS-direktøren være 3G-telefoner, der, mere end de første modeller, vi har set, skiller sig ud fra de nuværende. Så skal der være stabil software til telefonerne, og endelig underholdning, spil og informationstjenester, der udnytter de bedre mobile dataforbindelser.
- 3G får succes. Om ikke andet så fordi det om nogle år ikke længere vil være muligt at købe GSM-telefoner. Men det bliver de nye tjenester, vi kommer til at markedsføre, frem for 3G-teknologien, siger udviklingsdirektør Jesper Larsen fra Telia Mobile. Telia Mobil betragter aktuelle produkter som ungdoms- og erhvervsabonnementer - herunder GPRS - og lancering af mobilspil som initiativer, der skal gøde jorden for de kommende 3G-tjenester.
- 3G vil gøre det muligt at skabe bedre brugerflader på telefonerne, og det vil sandsynligvis øge denne teknologis popularitet på linie med, hvad de grafiske browsere gjorde for internettet. Desuden vil 3G overføre e-mailen til mobiltelefonen lige som udveksling af billeder bliver vigtigt. Men forudsætningen er, at vi får lavet det simpelt, så det appellerer til folks lyst til at kommunikere, siger Søren Ohm. Streg under relevant
Også TDC forventer en glidende overgang til 3G.
- På 3G vil de nye datamuligheder blive tilgængelige på samme abonnement og SIM-kort, som brugerne benytter til mobilsamtaler. Det gør en forskel i forhold til de faste forbindelser, hvor man kan have et abonnement til telefoni og et andet til bredbånd. Derfor hænger 3G tæt sammen med den traditionelle taleforretning, siger administrerende direktør Mads Middelboe fra TDC Mobil. Kunsten bliver at lave de nye tjenester vedkommende og enkle at bruge.
- Vi ser 3G som en teknologi, der skal give brugerne adgang til relevant indhold med to streger under relevant. Hovedformålet med at skifte til den nye teknologi bliver ønsket om at spare tid eller at slå tiden ihjel - det kan henholdsvis være mobil e-mail eller spil. Herudover kommet et nyt område til i form af tjenester, der appellerer til brugernes følelser, idet de udnytter, at billeder og lyd siger mere end ord. Denne type tjenester kan efter vores opfattelse blive et stort marked, siger Mads Middelboe.
Åbne platforme
En del af de kommende tjenester vil blive skabt ved at tilføre de eksisterende billede og lyd.
- Årsagen til, at informations- og underholdningstjenester endnu ikke er slået bredt igennem, er, at de hidtil ikke har været tilstrækkeligt relevante, fordi de har været tekstbaserede. Nu får vi mulighed for at lave dem intuitive og grafiske, siger mobildirektøren. Herudover venter TDC Mobil, at 3G vil løfte hele besked-området.
- Vi ser allerede, at MMS-brugerne er mere værdifulde end gennemsnitskunderne for mobilselskaberne, fordi de taler mere og bruger flere mobiltjenester. Og anvendelsen stiger: Vi har haft 50 procents vækst i salget af MMS- og GPRS-telefoner i årets første fire måneder, siger Mads Middelboe. Udviklingen af tjenester til 3G vil ifølge mobildirektøren kræve, at selskaberne foretager dybtgående ændringer i de platforme, som tjenesterne afvikles på.
- Der skal etableres en situation som i dagligvare-branchen, hvor forretningerne tager produkter ind på hylderne for at prøve, om der er marked for dem. Så bestemmer kunderne ved at tage varen til sig eller lade være. Det kræver, at net og platforme bygger på åbne standarder, siger han.
Billedtekst:
- Vi ser 3G som en teknologi, der skal give brugerne adgang til relevant indhold med to streger under relevant, siger administrerende direktør Mads Middelboe, TDC Mobil.
Billedtekst
- 3G får succes. Om ikke andet så fordi det om nogle år ikke længere vil være muligt at købe GSM-telefoner. Men det bliver de nye tjenester, vi kommer til at markedsføre, frem for 3G-teknologien, siger udviklingsdirektør Jesper Larsen fra Telia Mobile.