Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2002.
Billedtekst: Tjep, tjep. 25 kroner på disken, og så er det først til mølle. Køen ved lagersalget var ikke så lang som tidligere år, men forventningen hos de fremmødte var helt i top.
Lagersalg direkte til slutkunder er ikke illoyalt over for kanalen, mener flere leverandører.
Har du overvejet at gennemsnuse landets kræmmermarkeder for at se, om dine leverandører sælger direkte i weekenden, må du ikke glemme Hasse Jeppesens halvårlige lagersalg.
I weekenden 20.-21. april var det Glostrup-hallen, der lagde gulvbrædder til, og selvom opbakningen blandt leverandørerne har været større alle de otte forgående sæsoner, var det alligevel muligt at købe lagervarer direkte fra 11 danske IT-virksomheder.
Blandt andre EDB-direkt, Multitech, H & H Gruppen, E-Data, og Minolta havde taget opstilling i hallen, hvor der dog var flere gangbare varer at se end produkter fra restlageret.
Hjælper bare en ven
Her var også importøren af netværksudstyr, der normalt er 100 procent loyal over for sine forhandlere. Over halvdelen af hans medbragte produkter var gangbare, men kunne i weekenden købes op til 25 procent billigere end hos forhandleren.
- Os må du helst ikke tage billeder af, for vi sælger normalt kun gennem vores forhandlere. Når vi er med her, er det for at hjælpe en af vores venner, som så til gengæld sælger nogle af vores varer, lød det fra to andre udstillere, der af gode grunde heller ikke ønsker deres navn i avisen.
De forklarede dog, at de ikke principielt ser noget galt i at sælge et restlager direkte, for det er der jo alligevel ingen forhandlere, der har mod på at sælge. Men når hovedparten af produkterne er gangbare varer, er holdningen en anden.
Forhandleraftaler på vej
Samme melding kom fra Minoltas Channel Manager, Lars Bangsgaard, der var taget med kollegaen Minik Rasmussen fra Århus for at sælge nogle af de lagervarer, deres forhandlere er holdt op med at bestille, og for at lukke nye forhandleraftaler.
- Nu har jeg ikke haft tid til at danne mig et overblik, men umiddelbart ser det ud til, at mange af de varer, der er til salg her, også bliver solgt i butikkerne. Her hos os er det kun restlagervarer, og vi har allerede solgt et par farve-laserprintere her efter en halv time, sagde Lars Bangsgaard.
Han forklarede desuden, at det er planen at kontakte nogle af de andre udstillere for at se, om de vil være interesserede i at forhandle Minoltas lagervarer og på den måde lukke en aftale med en egentlig restlager-
forhandler.
Lidt malplaceret
Hans kollega Minik Rasmussen mente, at Minolta måske var lidt malplaceret som den eneste store leverandør blandt en række små, ukendte enkeltmandsvirksomheder, men hvad gør det, når folk køber.
Også flere af de betalende gæster udtrykte deres skuffelse over fordelingen af restlagervarer og gangbare varer.
- Jeg havde regnet med, at det var mere a la et kræmmermarked, hvor man kan gå og snuse sig frem til et godt tilbud. Det her er for størstedelens vedkommende salg af normale, nye varer, og så er der nogle enkelte udstillere, der har decideret lagervarer eller brugtudstyr med, som de ikke kan komme af med til daglig, sagde Poul Christensen, der var på jagt efter nogle ram-klodser.
Dem fandt han, men han kunne ikke købe dem, for leverandøren tog kun imod kontanter, og Poul Christensen havde kun plastikkort og check.
Billedtekst: 3.000 kroner måtte den glade køber af med for at købe en udgået farvelaser-printer af Minik Rasmussen fra Minolta.
Boks: Rent bord hos Minolta
Det lykkedes Minolta at sælge alle de produkter, de havde med på lager-salget, og sikre nye ordre til en samlet omsætning på 105.000 kroner i weekenden 20.-21. april.
- Vi solgte laserprintere til over halvdelen af udstillerne, og enkelte af dem købte også maskiner til videresalg, siger Minik Rasmussen, der er presales manager hos Minolta.