Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2002.
Intel vil udbrede salget af sit Desktop Management-værktøj, LANDesk, og det påvirker PC Syscom.
Intel er på jagt efter markedsandele og i den kamp, har chip-giganten lanceret en ny forhandlerstrategi for hele Europa, der indebærer, at PC Syscom får konkurrence på det danske marked.
Cirka en tredjedel af PC Syscoms omsætning stammer fra salget af Intels Desktop Management-værktøj LANDesk, hvilket var med til at sikre PC Syscom et overskud før skat på omkring 1.5 millioner kroner seneste regnskabsår.
Godt tilfreds
Nu mister PC Syscom sit eneagentur, og alligevel er administrerende direktør, Bjørn Strømboe Petersen, godt tilfreds med Intels nye strategi.
- Nu er det ikke en decideret ny strategi, for det er over et år siden, jeg blev informeret om planerne af Intel. Det betyder blot, at vi har haft tid til at forberede os på konkurrencen, og jeg er af den opfattelse, at det nok skal gavne det samlede salg, at vores monopol-agtige status bliver brudt, siger Bjørn Strømboe Petersen.
Han er indstillet på at miste markedsandele, men han forventer samtidig, at det samlede marked for LANDesk vokser, og at PC Syscom dermed ikke mister omsætning på grund af konkurrencen.
Kendskabet faldende
- Vi har været på markedet siden 1995, og vi har så stor en ekspertise og referenceliste, at vi ikke frygter den kommende konkurrence. Det kan kun gavne, at vi bliver flere, der kan udbrede kendskabet til Intels LANDesk, der er en god suite, siger Bjørn Strømboe Petersen.
Hos Intel er holdningen, at der skal laves forhandleraftaler med mindst tre dedikerede VAR'er, der i forvejen har fokus på dekstop management.
Ifølge Intels LANDesk nordiske chef, Pietro Caldarara, er markedet voksende, men kendskabet til LANDesk faldende.
- Det er Intels bedst bevarede hemmelighed, og det kan hverken vi eller forhandlerne være tjent med. Vores nye strategi går ikke ud på at VAR'erne skal konkurrere om eksisterende kunder, men de skal derimod ud og dyrke helt nye markeder, siger Pietro Caldarara.
Syscom har mellem 15 og 20 LANDesk installationer ude hos kunder som DFDS og diverse amter, og Bjørn Strømboe Petersen er af den opfattelse, at det giver hans virksomhed et teknisk forspring i forhold til de kommende konkurrenter.