Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2002.
IBM tror, at pc'er fra 1999 bliver skiftet ud i de kommende to kvartaler.
Sammen med spørgsmålet om livstids-cyklus, er det muligheden for at anskaffe sig billige applikationer, der afgør, om forretningskunderne kaster sig over desktop-markedet i dette kvartal eller det næste.
- Det er vores opfattelse, at det er på høje tid, der bliver investeret i nyanskaffelser, både hvad angår infrastruktur og desktop-maskiner, siger Nils Claudi Arlund, der er ansvarlig for pc-salget i Danmark hos IBM.
Han begrunder det med, at hvis kunden vil have noget ud af de faldende priser på applikationer til e-business, kræver det, at der bliver skiftet ud i parken af desktop-pc'er fra 1999.
- I den forbindelse er det vigtigste parameter fortsat pris kontra performance. Vi er ikke i konsument-markedet, og netop på desktop-pc'er, eller multimedie-maskiner om man vil, er prisen et vigtigere element end ved eksempelvis salget af notebooks. Så for os er prisspørgsmålet sekundært. Vigtigst er, at vi får afstemt forventningerne ved salget af hjemme-pc-løsninger, så vi ikke risikerer leveringsproblemer. Derved beholder vi den gode, langvarige kontakt til kunden, siger Nils Claudi Arlund.
Han mener til gengæld at TCO, Total Cost of Ownership, bliver et afgørende salgsparameter, når markedsandelene skal erobres.
- De sælgere, der formår at anskueliggøre for kunden, hvordan det samlede økonomiske regnskab skal gøres op, får også salget på vores marked. Det er ikke pistolsalg, der kan få markedet i gang igen. Det kan derimod tiltag som hjemme-pc-ordningen. Hvis den blot også omfattede studerende og andre uden en egentlig arbejdsgiver, ville det drive efterspørgslen endnu mere, forklarer Nils Claudi Arlund.
Billedtekst:
- Det er ikke pistolsalg, der kan få markedet i gang igen. Det kan derimod tiltag som hjemme-pc-ordningen, mener Nils Claudi Arlund, der er chef for pc-salget hos IBM.