Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 22. april 2002.
Lexmark har undersøgt lærernes reaktion på håndskrevne frem for printede afleveringer.
Sælgere af printere og forbrugsstoffer har fået endnu et salgsargument at trække på, når forældre og børn er på vej ud af butikken.
For ifølge Lexmark er der en sammenhæng mellem gode karakterer i skolen og det at bruge en printer.
Der er ikke tale om en spøg.
Printerproducenten har spurgt 600 skoleelever i Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Spanien og Sverige samt 100 af deres lærere, om det gør forskel på bedømmelsen af en opgave, at den er printet frem for skrevet i hånden, og resultatet viser, at lærerne lader sig påvirke.
63 procent lyver jævnligt
65 procent af lærerne indrømmer ifølge undersøgelsen, at de giver højere karakterer til opgaver, der præsenterer sig pænt, mens 78 procent af lærerne ligefrem opfordrer deres elever til at bruge printere, når de skal aflevere.
Til sammenligning er det kun lidt over halvdelen af eleverne, der i det hele taget bruger en pc' med printer, når de laver lektier.
Det er ikke kun bedre karakterer, eleverne får, når de bruger en computer og printer. De får også en ny række undskyldning for ikke at aflevere til tiden eller for slet ikke at kunne aflevere.
Ifølge undersøgelsen forsøger hele 63 procent af de europæiske skoleelever jævnligt at binde lærerne noget på ærmet for at komme med plausible undskyldninger.
Eksempler som "min computer gik død", "jeg glemte at gemme", eller "min printer er løbet tør for blæk" hører dog endnu ikke til i toppen, når elevernes dårlige undskyldninger bliver kortlagt.
De mest anvendte undskyldninger er "min opgave er blevet væk", "hunden spiste den" eller "min bror ødelagde den".
Til de mere fantasifulde undskyldninger hører følgende "der var politirazzia i vores hus, så jeg kunne ikke lave lektier", "jeg glemte dem i bladlommen i flyveren på vej hjem fra Hong Kong" eller "min bror brækkede sig på opgaven".
Billedtekst:
Lexmarks undersøgelse af dårlige undskyldninger for ikke at aflevere skoleopgaver viser, at lærerne giver højere karakterer for opgaver, der er printet. En af de mest brugte undskyldninger var: "Hunden spiste den".