Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. marts 2002.
Sidste år kom de uforberedte, men i år skal der helt andre tiltag til.
Ingen Cebit uden forberedelse.
I hvert fald ikke for Digital Zone, der for andet år i træk er med på IT-Brancheforeningens fællesstand på Cebit.
- Vi har læst på lektien siden sidste år. Da tog vi på Cebit uden at regne med den helt store interesse, men det viste sig, at Cebit var den rette målgruppe for os, og der kom mange flere forbi, end vi havde turdet håbe på, siger Bjarne Jensen, der er salgschef hos Digital Zone i Århus.
I år har virksomheden ført to egentlige salgskampagner op til Cebit, hvor de har kontaktet 1.000 potentielle kunder og forhandlere og inviteret dem indenfor på standen.
Kun en kopi
Digital Zone har udviklet software, der håndterer alle de medie-filer, en virksomhed skal kunne finde og bruge, når de skal lave kataloger og andet salgsmateriale.
- Vores software sikrer, at der altid kun skal genereres Èn kopi af eksempelvis et foto til et katalog, og at det bliver tilgængeligt for alle i organisationen via internettet. Dermed undgår man, at for mange kokke fordærver maden i en grafisk produktion, hvilket er vigtigt for virksomheder, der gerne vil brande sig stærkt, siger Bjarne Jensen.
Hans udfordring på Cebit ligger i at få prepress-virksomheder til at forstå, hvad kunderne skal bruge hans software til. Ikke mindst, når man tager med i betragtning, at mange prepress-virksomheder også lever af at tilrette og udføre layout-opgaver,
Stor udfordring
- Vi skal have skabt opmærksomhed omkring vores produkt, så kunderne kræver af deres reklamebureau eller interne grafiske afdeling, at der bliver investeret i det her.
- Det er en stor udfordring, for det er ikke nødvendigvis i prepress-virksomhedens interesse, at der bliver færre tilpasningsopgaver for dem. Til gengæld kan de være med til at sikre ens branding af en virksomhed igennem alle led i organisationen og over for kunder, hvilket kan gøre dem værdifulde for kunden, siger Bjarne Jensen.
Digital Zone, der blev etableret i 1993, er i dag også repræsenteret i Sverige, Norge, Finland, Schweiz, Belgien og England. Omsætningen var sidste år i omegnen af 12 millioner kroner, og med kunder som Ikea på referencelisten forsøger Digital Zone nu også at etablere sig i Tyskland og Holland.
Billedtekst: I år har Digital Zone lavet to egentlige salgskampagner op til Cebit, hvor de har kontaktet 1.000 potentielle kunder og forhandlere og inviteret dem indenfor på fællesstanden, siger salgschef Bjarne Jensen.