Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. januar 2002.
Billedtekst: I december genopstod Visionik fra
resterne af Agency.coms lukning. Nu har virksomheden fravalgt internettet for at koncentrere sig om tv-platformen, fortæller direktør
Jørgen Lembke.
GENOPSTANDELSE. Hos Visionik koncentrerer man sig om at udvikle interaktivt tv efter overtagelsen af konkursboet efter Agency.com.
Sidste år lukkede Agency.com deres afdeling i Danmark, men i december genopstod firmaet under sit gamle navn Visionik Interactive TV. Genopstandelsen betyder dog, at man nu satser på tv-mediet og har fravalgt internet.
- Tidligere arbejdede vi med begge medier, men nu har vi fravalgt internet, fordi vi vil satse på den ekspertise, vi har inden for interaktivt tv, siger direktør Jørgen Lembke.
En af grundene til, at Visionik har valgt tv-platformen, er blandt andet den større båndbredde, der er til rådighed. På både kabel- og luftbaserede digitale tv-netværk er der større båndbredde til rådighed, som når ud til flere mennesker, end bredbånd gør i dag. Derfor er båndbredden ikke nogen væsentlig hindring for interaktive tjenester på tv-platformen.
- Der hvor streaming på internet tager fart er inden for professionelle områder. Til e-learning i en virksomhed er det nemt at sørge for, at deltagerne har den rigtige forbindelse til rådighed, forklarer Jørgen Lembke.
Selvom Danmark er godt med, når det gælder om at få bredbånd ud til mange mennesker, så er publikum stadig begrænset. I England er streaming af video-on-demand på kabel-tv en bedre forretning end i Danmark.
Det skyldes hovedsageligt, at selvom produkterne kun appellerer til en lille målgruppe, så tæller målgruppen flere personer, end den gør i Danmark, fordi befolkningen er større. Derfor ser man engelske kabel-tv-udbydere, der tilbyder kunderne, at de kan streame dagens nyhedsudsendelser, når de ønsker at se dem.
95 procent til eksport
Visionik samarbejder med både kabel- og luftbårne tv-operatører om at udvikle produkter. Især indhold til underholdning.
- 95 procent af det, vi laver, går til eksport, siger Jørgen Lembke. Før teknologien for alvor kan få fat i internetmarkedet kræver det dels, at flere får bredbånd, og dels skal der udvikles nogle forretningsmodeller, der kan udnytte de interaktive muligheder, mener han.