Vi deler i portalen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. december 2001.


SØGEMASKINER. Søgetjenesterne på internettet får størstedelen af deres indtægter fra indholdsleverandører, der betaler for at få deres sider med i søgeindeksene.

For søgemaskinerne er det ikke længere bannerannoncerne, der giver smør på brødet. I stedet betaler indholdsleverandører for at få deres sider med i søgeindeksene, og hver gang det giver et hit, så får søgemaskinerne deres del af indtægten.
Markedet for de såkaldte paid inclusions, hvor indholdsleverandører betaler for at få deres web-sider med i søgemaskinens indeks, vokser i øjeblikket eksplosivt. Det giver penge til både portalerne og dem, der leverer søgetjenesterne.
Amerikanske Inktomi leverer søgeindeks til blandt andet Microsoft Networks og AOL. Når en bruger søger i Inktomis indeks via for eksempel AOL's portal og klikker sig ind på Èt af de søgeresultater, der kommer fra en indholdsleverandør, der har betalt for at være med i søgeindekset, så deler de tre parter indtægten. Hvis brugeren for eksempel klikker sig ind på en side hos Amazon, så får AOL en tredjedel, Inktomi får en tredjedel og Amazon beholder selv en tredjedel af indtægten fra besøget.
- Pengene ligger ikke længere i portalerne i sig selv, men i indholdsleverandørerne. Hoveddelen af vores indtægter kommer fra, at vi får en del af indholdsleverandørernes indtægter, siger marketingchef Henrik Hansen fra Inktomi Portal Services.
Fem millioner aftaler
Ud af de omkring 700 millioner sider, der i øjeblikket er i Inktomis søgeindeks, så er cirka fem millioner en del af paid inclusion-aftaler. Det er den del, der i øjeblikket vokser voldsomt, mens de resterende 695 millioner er forholdsvis statiske.
- Selvom det vokser hurtigt, så vil der gå en del år, før vi har 700 millioner paid inclusions, og de to dele er lige store, siger Henrik Hansen.
Men de betalende indholdsleverandørers sider bliver ikke prioriteret højere i de søgninger, brugerne foretager.
- Vi promoverer ikke bevidst vores paid inclusions i forhold til andre sider i vores søgealgoritme, siger Henrik Hansen.
For indholdsleverandørerne er fordelen ved at betale for at være med i søgemaskinernes indeks først og fremmest, at de oftere får besøg af søgerobotterne, så deres sider bliver besøgt hver anden dag frem for hver tredje uge.
Derudover kan for eksempel en dansk e-butik vælge, at man for eksempel ikke vil optræde i søgninger på amerikanske portaler, fordi man ikke sælger til kunder i USA.
Hvis man vil have en god placering i søgemaskinerne, så kan man stadig få det uden at betale. I USA er det mere udbredt for indholdsleverandørerne at optimere deres web-sider til søgemaskinerne. Det giver en konkurrencefordel, fordi de sider, der er optimerede, vægtes tungere, når søgningerne bliver sorteret efter relevans.
- Rådet til dem, der gerne vil have eksponeret deres sider i søgemaskinerne er at bruge de værktøjer, der er til rådighed. Der er stadig rigtig mange, der ikke bruger for eksempel metatags til at fortælle, hvad siden egentligt indeholder, siger Henrik Hansen.

faktaboks: Ny teknik gør søgninger mere regionale
En ny søgeteknik fra Inktomi giver større muligheder for at afgrænse en søgning efter geografisk relevans ved at udnytte internettets linkstruktur. Hvis mange danske web-steder linker til et bestemt web-sted, så er der stor sandsynlighed for, at det web-sted er relevant for danskere. Derfor tæller antallet af danske links til stedet med i vægtningen, når søgningen skal sorteres.
- Som udgangspunkt bruger vi web-steder, som vi kender oprindelsen af og ved, at de er relevante for danskere. Hvis der er links fra disse sider til et web-sted, så har det sandsynligvis relevans for danskere, forklarer Tim Mayer, produktchef for Inktomi Websearch.
Tidligere har det været sproget og domænenavnet, der er blevet brugt. Men for eksempel i Spanien har man haft problemer, fordi brugerne ofte er blevet overvældet af søgeresultater fra det langt større antal latinamerikanske hjemmesider.
- Nu kan vi bruge de sider, der hører hjemme i Spanien som udgangspunkt, siger Tim Mayer. sandal

Billedtekst: Når en bruger klikker på et søgeresultat, så bliver indtægten delt i tre mellem indholdsleverandøren, portalen og os, fortæller marketingchef hos Inktomi Henrik Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere