Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. december 2001.
Billedtekst: Dette tidlige
billede af Ginger har længe cirkuleret på internet. I den endelige udgave er de tre hjul på hver side af løbehjulet tilsyneladende afløst af Èt på hver side, og designet er desuden ændret en smule.
Sløret blev i går løftet på amerikansk tv for et produkt, der i flere år har været omgærdet med megen mystik og været betegnet som intet mindre end en teknologisk revolution. Produktet er - et løbehjul.
Først hed det IT, så blev det døbt Ginger, og nu hedder det Segway.
Den internationale presse har i fem-seks år svirret med rygter om, hvad det overhovedet var for noget.
IT-koryfæer og venturekapitalister som Steve Jobs og John Doerr har undervejs betegnet det som "den største opfindelse siden pc'en" og "lige så banebrydende som internet."
Og så i går blev sløret så endelig løftet.
Opfindelsen er et højteknologisk IT-baseret tohjulet løbehjul, der ventes at kunne blive bilens afløser i alverdens byer.
Excentriker står bag
Bag Segway står den 50-årige excentriske amerikanske opfinder Dean Kamen.
Han har tidligere bidraget med en række banebrydende opfindelser især inden for medicinsk teknologi og desuden verdens mest avancerede kørestol til handicappede.
- I forhold til bilen vil Segway være ligeså stor en revolution, som bilen var i forhold til hestevognen, siger Dean Kamen til nyhedsmagasinet Time.
Segway er spækket med avanceret IT-styret føleteknologi, der hele tiden aflæser førerens balance.
Det betyder blandt andet, at løbehjulet er fuldstændig væltesikkert.
Da det er el-drevet, er det i sig selv forureningsfrit og kan køre en hel dag på en opladning med en hastighed på næsten 30 kilometer i timen.
Magi
Time har haft lejlighed til at prøve Segway og citerer i den anledning den engelske science fiction-forfatter Arthur C.
Clarke: "En hvilken som helst tilstrækkeligt avanceret teknologi kan ikke skelnes fra magi".
Times reporter fortæller, hvordan det opleves, som om Segway, som ingen bremser har, stopper nærmest ved tankens kraft.
Men det er igen den avancerede føleteknologi, som sørger for at stoppe løbehjulet.
Føreren af Segway har blot ganske få kontroller, der kan styre retningen.
Investorerne bag projektet har bidraget med næsten en milliard kroner.
En ny kæmpefabrik i den amerikanske stat New Haven skal kunne producere 40.000 Segways om måneden fra slutningen af næste år. USA-prisen på løbehjulet ventes at blive omkring, hvad der svarer til 25.000 kroner.