Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
Med 200.000 solgte licenser på bagen og Microsoft som god ven har Add-On Products indtaget verden. Der søges flere forhandlere.
- Det lyder måske enkelt, men det er faktisk en ret langhåret affære at lave den type software, siger Add-On Products direktør Peer E. Astrup.
Han taler om firmaets succesbarn, en gruppekalender software, som kan vise flere kalendre i Microsofts mail- og kalenderprogram Outlook på samme tid.
- Vores software bringer Microsofts Outlook på højde med Lotus Notes i funktionalitet på kalenderdelen, siger Peer E. Astrup og fortæller, at Microsoft har bemærket Add-On, og har nævnt firmaet som tredjepartsleverandør på Microsofts hjemmeside
Netop denne lykkelige placering på Microsofts hjemmeside har ifølge Astrup ført til stor vækst hos Add-On Products. Og det lille firma, der blev startet i Vejle for blot et halvandet år siden af udbrydere fra IT-virksomheden Sintas, har nu forhandlere i alle verdenshjørner.
Kunder via Microsoft
I dag sælger Add-on gennemsnitligt 5.000-6.000 licenser om måneden, og det er foreløbig blevet til godt 200.000 licenser i alt. Senest løb der en ordre ind fra det amerikanske undervisningsministerium på 6.000 licenser.
- De fandt os på Microsofts hjemmeside og ønskede at få vores software, da de i forvejen benyttede Outlook og Microsofts produkter, fortæller Peer E. Astrup, der bestemt ikke regner med at det bliver den sidste store ordre.
Han tror på en omsætningsstigning til næste år på mellem 30 og 50 procent.
- Der er jo 70 milioner brugere af Outlook over hele verden og dette tal stiger med 1,5 - 2 millioner om måneden. Alle brugere, som hører til i erhvervslivet er i sig selv interessante for os, oplyser Peer E. Astrup.
I dag sælger Add-on sin software mest som rene licenser via forhandlere. Men softwaren sælges også som et bundlingsprodukt, det vil sige sammen med Outlook & Exchange, på oversøiske markeder.
20 procent til forhandleren
Add-On har cirka 40 forhandlere i udlandet, spredt på alle verdensdele. Herhjemme er der indtil videre cirka 17 forhandlere, blandt andre Unisys, Merkantildata, Eterra og Siemens Business Services. Men det er kun starten.
- Vi søger løbende flere forhandlere og tilbyder fornuftige vilkår, da vi fastholder en indtjeningsmargin på 20 procent til vores forhandlere, siger Peer E. Astrup.