Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 19. november 2001.
Billedtekst: Det er egentlig ret banalt, men virksomheder i recession glemmer faktisk at sørge for deres kunder. Det vil sige levere ordentligt og til tiden, siger administrerende direktør Klaus Lund hos konsulenthuset Aston Promentor.
Foto: Torben Klint
For mange IT-virksomheder sparer for kraftigt, når krisen kradser.
Det risikerer at gå ud over kunderne, når IT-virksomhederne af bare kriseforskrækkelse indfører et totalt omkostningsstop. Eller fyrer folk til højre og venstre. DÈt mener administrerende direktør for Aston gruppens konsulentvirksomhed, Aston Promentor, Klaus Lund.
Han siger, at alt for mange i IT-branchen alt for hurtigt stirrer sig blind på bundlinie og omkostninger, lige så snart de fede ordrer udebliver.
Det betyder paradoksalt nok, at mange IT-virksomheder i krise kommer til at forsømme deres kernekunder.
- Det er egentlig ret banalt, men virksomheder i recession glemmer faktisk at sørge for deres kunder. Det vil sige levere ordentligt og til tiden, siger Klaus Lund og henviser til de mange kundeklager, der blandt andet er kommet frem via undersøgelser som IT i Prakis fra PLS Rambøll og Dansk Dataforening.
- I krisetider presser kunderne prisen, og de er mere illoyale, hvis man ikke formår at levere den rigtige kvalitet. Det er derfor endnu vigtigere at pleje dem, lyder det.
Plej og motiver
Rådet fra Klaus Lund er derfor, at man skal vente med at fyre folk og samtidig gøre noget for at motivere sælgere og konsulenter, så de bliver ved at gøre en forskel ude hos kunderne.
Han mener, at det er vigtigt, at firmaet sætter de nødvendige ressourcer af til for eksempel uddannelse og sociale begivenheder, som er af stor betydning for de ansattes motivation og dermed resultaterne på længere sigt.
- De langsigtede skadevirkninger på forretningen kan faktisk blive større ved at skære i sådanne omkostninger i stedet for at skære andre steder, siger Klaus Lund.
Når det går dårligt, skal ledelsen desuden huske at fortælle medarbejderne om situationen og inddrage dem i beslutningerne.
- De kunne jo også sidde inde med ideer til, hvordan de røde tal kunne forvandles til sorte igen. Måske kender de til tilbehør eller andre sideydelser, som man kan tjene på, siger Klaus Lund.