Kunder glemmes i krisetider

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 19. november 2001.


Billedtekst: Det er egentlig ret banalt, men virksomheder i recession glemmer faktisk at sørge for deres kunder. Det vil sige levere ordentligt og til tiden, siger administrerende direktør Klaus Lund hos konsulenthuset Aston Promentor.
Foto: Torben Klint

For mange IT-virksomheder sparer for kraftigt, når krisen kradser.

Det risikerer at gå ud over kunderne, når IT-virksomhederne af bare kriseforskrækkelse indfører et totalt omkostningsstop. Eller fyrer folk til højre og venstre. DÈt mener administrerende direktør for Aston gruppens konsulentvirksomhed, Aston Promentor, Klaus Lund.
Han siger, at alt for mange i IT-branchen alt for hurtigt stirrer sig blind på bundlinie og omkostninger, lige så snart de fede ordrer udebliver.
Det betyder paradoksalt nok, at mange IT-virksomheder i krise kommer til at forsømme deres kernekunder.
- Det er egentlig ret banalt, men virksomheder i recession glemmer faktisk at sørge for deres kunder. Det vil sige levere ordentligt og til tiden, siger Klaus Lund og henviser til de mange kundeklager, der blandt andet er kommet frem via undersøgelser som IT i Prakis fra PLS Rambøll og Dansk Dataforening.
- I krisetider presser kunderne prisen, og de er mere illoyale, hvis man ikke formår at levere den rigtige kvalitet. Det er derfor endnu vigtigere at pleje dem, lyder det.
Plej og motiver
Rådet fra Klaus Lund er derfor, at man skal vente med at fyre folk og samtidig gøre noget for at motivere sælgere og konsulenter, så de bliver ved at gøre en forskel ude hos kunderne.
Han mener, at det er vigtigt, at firmaet sætter de nødvendige ressourcer af til for eksempel uddannelse og sociale begivenheder, som er af stor betydning for de ansattes motivation og dermed resultaterne på længere sigt.
- De langsigtede skadevirkninger på forretningen kan faktisk blive større ved at skære i sådanne omkostninger i stedet for at skære andre steder, siger Klaus Lund.
Når det går dårligt, skal ledelsen desuden huske at fortælle medarbejderne om situationen og inddrage dem i beslutningerne.
- De kunne jo også sidde inde med ideer til, hvordan de røde tal kunne forvandles til sorte igen. Måske kender de til tilbehør eller andre sideydelser, som man kan tjene på, siger Klaus Lund.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere