Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 19. november 2001.
Pris, kvalitet og præcis levering betyder mere for Danfoss end sælgerens kasket.
Store kunder betyder volumensalg, gode referencer og måske en forfremmelse for den heldige sælger, der får "sparket døren ind". Derfor flokkes alle IT-sælgere om at give det bedste tilbud til ønskekunden.
Dette ved Danfoss med sine 7.000 brugere godt. Koncernen modtager rigtig mange henvendelser fra forhandlere, leverandører, distributører, som alle ser ud til at have styr på logistik, service og rådgivning.
Distributører inden for
Danfoss' IT-indkøber Tommy Hansen oplyser, at koncernen ikke lægger så meget vægt på, hvilken kasket sælgeren har på, når Danfoss skal købe IT. Det er snarere ren snusfornuft, som styrer indkøbene. Kriterier som pris, kvalitet og sælgerens leveringsevne er afgørende.
Tommy Hansen fortæller, at Danfoss blandt andet køber Dell-maskiner via Dells direkte koncept og han afviser ikke, at koncernen også kunne finde på at handle hos en distributør.
- Vi får jævnligt tilbud fra distributører, men har endnu ikke lagt nogle indkøb hos dem. Vi hopper jo ikke bare fra leverandør til leverandør, siger Tommy Hansen, og tilføjer at Danfoss er loyal over for de forskellige mærker.
- Vi scanner løbende markedet, så vi sikrer, at vi har det bedste. Men vi ville da seriøst overveje det, hvis der kom et godt tilbud fra en distributør, siger han.
Bekymret for levering
Danfoss køber idag primært pc'er hos Compaq, Dell og IBM. Og Tommy Hansen siger at det især er vigtigt, når man handler direkte, at der bliver leveret til tiden.
- Når vi laver en bestilling, planlægger vi hele forløbet fra bestilling til installation og opsætning hos vores interne bruger. Vi skal kunne stole på det direkte koncept, og at blandt andet leveringstiden holder. Gør den ikke det, falder hele vores planlægning til jorden, og det er faktisk sket. Netop dette, kunne jeg godt frygte, ville være et problem også hos distributøren, siger Tommy Hansen.
Software-indkøbene foretager Danfoss som storkunde direkte hos SAP, Oracle (databaser) og Microsoft, hvor firmaet har en enterprise licensaftale. Danfoss IT klarer selv systemintegrationen.
Billedtekst: Når Danfoss bestiller IT, er det temmelig vigtigt, at der leveres planmæssigt. Det er smuttet en enkelt gang, oplyser IT-ansvarlige Tommy Hansen og han er lidt urolig for, at netop korrekt levering kunne være et problem ved køb hos en IT-distributør.