Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. november 2001.
IT-kunder viser interesse for Linux, men de mangler sikkerhed for, at forhandleren og leverandøren yder support.
Det, som før var en langhåret affære for de få, er nu blevet gængs software hos mange. IT-kunderne er begyndt at se Linux som et reelt alternativ til de dominerende serverplatforme og dyre licenser. Rundt om i IT-afdelingerne bliver der eksperimenteret flittigt, og Linux har ofte indtaget virksomhedernes front-end
systemer, fremgår det af en række spørgsmål og svar omkring Linux' fremtid, som Gartner har udarbejdet i oktober i år.
Selv de store koncernkunder er ifølge Gartner begyndt at blive seriøst interesserede i Linux. Men de er stadig tilbageholdende, fordi de tvivler på support-mulighederne og på, om udbudet af applikationer er stort nok.
Support afgørende
Bekymringen er reel, mener Gartner, der advarer imod, at man investerer i Linux- applikationer, hvor der ikke kan hentes support fra forhandleren eller leverandøren. Eller i Linux-applikationer, som Linux-samfundene kun har vist minimal interesse for.
Men Gartner understreger samtidig, at Linux er i konstant udvikling, og at det allerede i dag kan benyttes i samspil med et utal af andre applikationer. Denne udvikling bliver godt hjulpet på vej af hardwareleverandører som for eksempel IBM, der foreløbig har investeret en milliard dollars i det åbne system.
Gartner tror, at Linux inden for seks-syv år vil overgå Unix som det foretrukne åbne udviklingsmiljø, der passer til et bredt spektrum af platforme. Men lige i øjeblikket står Linux ved en skillevej, skriver Gartner.
Billedtekst: Den berømte Linux-pingvin Tux må tilbage til eksamensbordet. Ifølge Gartner er det åbne system nået meget langt i retning af at tiltrække IT-kundernes interesse. Men Linux halter stadig bagud som handelsvare, fordi der mangler support-muligheder.